loader image
Search
هر چیزی که باید درباره اسکیل ورکر ساسکاچوان بدانید

اسکیل ورکر ساسکاچوان + جدول امتیاز بندی

ساسکاچوان یکی از ایالت‌های کشور کاناداست و می‌دانید که در کشورهای ایالتی، مدیران و سیاست‌گزاران می‌توانند بر مبنای درک نیازهای هر منطقه و ایالت اقدام به تصمیم‌گیری‌های کلان کنند. ساسکاچوان یکی از ایالت‌هایی است که برمبنای برنامه‌های توسعه‌اش به منطقه‌ای تبدیل شده که خود را نیازمند مهاجرانی می‌بیند که به‌لحاظ تخصص و توانایی فنی، وضعیت خوبی برای جذب به‌عنوان نیروی کار در این منطقه دارند. یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های چند سال اخیر، برنامه استانی ساسکاچوان است. ما در این مطلب قصد داریم که هم از نحوه اقدام برای اسکیل ورکر ساسکاچوان بگوییم و هم جداول امتیازبندی آن را به شما ارائه دهیم.

برای اطلاع از شرایط و نحوه اخذ ویزای توریستی کانادا میتوانید با کارشناسان ویستاگستر در تماس باشید.

 

ساسکاچوان کجاست؟ و چرا باید به برنامه اسکیل ورکر ساسکاچوان امیدوار باشید؟

ساسکاچوان، یکی از استان‌های شمالی کانادا و در غرب این کشور است که مرکزیت آن با رجاینا و وسیع‌ترین شهر آن هم ساسکاتون است. جمعیت این ایالت، 970000 است که یک‌سوم آنها در روستا زندگی می‌کنند. هیچ استانی در کانادا به‌اندازه ساسکاچوان این همه جمعیت روستانشین ندارد. احتمالا تا همین الان تشخیص داده‌اید که چرا این ایالت به جذب اسکیلدورکرها یا نیروهای متخصص علاقمند است. این ایالت همچنین نرخ رشد جمعیت خود را با مهاجرت حفظ می‌کند پس این هم دلیل دیگری است برای آنکه چه امسال و چه در سال‌های بعد ساسکاچوان را برای مهاجرت تحت نظر قرار دهید. اصلا مهاجرت در این ایالت یکی از عوامل افزایش جمعیت محسوب می‌شود پس این نشان می‌دهد که به‌لحاظ فرهنگی و وجود زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی ساسکاچوان جای خوبی برای مهاجرت است مخصوصا اگر در نهایت در نظر بگیریم که نرخ بیکاری در ساسکاچوان زیر 2 درصد است و شاخص‌های کیفیت زندگی هم بسیار مناسب است.

 

منظور از اسکیل ورکر ساسکاچوان چیست؟

در ایالت‌های کانادا برنامه‌هایی با عنوان Provincial Nomiee Program که به‌معنای برنامه‌های نامزدی استانی است و با مخفف PNP شناخته می‌شود، وجود دارد. هدف این برنامه‌ها جذب متقاضیان واجد شرایط بر مبنای نیاز بازار کار هر ایالت است. اسکیل ورکر ساسکاچوان ذیل این طرح و ساختار کلی مطرح شده است. هدف این طرح جذب افراد ماهر و متخصص در زمینه مشاغل مهارت‌محور است. علت جذابیت اسکیل ورکر و اقبال به آن این است که پیشنهاد کار از کارفرما، شرکت یا کارآفرین کانادایی در آن شرط اصلی نیست.

حداقل امتیاز قبولی ساسکاچوان

شرایط و مراحل قبولی در مورد اسکیل ورکر ساسکاچوان چیست؟

در سال 2018 یک سیستم با عنوان  Expression Of Interestکه به‌معنای ابراز علاقه‌مندی است و با مخفف EOI معرفی می‌شود، ارائه شد. از آن سال به بعد برنامه اسکیل ورکر ساسکاچوان یا به‌عبارتی همان برنامه نیروی کار ماهر ساسکاچوان بر اساس این سیستم اجرایی میشد.

به چه شکل؟ به این شکل که شما باید به سایت رسمی ایالت ساسکاچوان بروید، در آن پروفایل ابراز علاقه‌مندی تشکیل دهید و در نهایت شرایط خود از قبیل تحصیلات، تجربه کاری، سن، توانایی زبانی و شرایط تطبیق‌پذیری را وارد کنید. مسئله این است که شما در این قدم باید حداقل 60 امتیاز از 100 امتیاز را به دست بیاورید. مرحله EOI نیاز به آپلود مدراک ندارد.

شما بعد وارد «استخر» یا همان Pool می‌شوید. این مرحله دوم است. در این مرحله هم شرایط خود را ثبت می‌کنید و اگر در رقابت با دیگران امتیازات لازم را کسب کنید برای شما Invitation To Apply یا ITA یا همان دعوتنامه ارسال می‌شود.

بعد از این باید دوباره به همان پروفایل خودتان بروید و بر اساس آنچه در مراحل قبل ادعا کرده‌اید، مدارکتان را ارائه کنید. اگر بخواهید اصطلاحا اجازه پیدا کنید که این مدارک را بفرستید و ثبت کنید یا به‌عبارتی روند کار سابمیت شود باید هزینه بپردازید. این هزینه حدود 350 دلار است.

حالا باید منتظر باشید مدارک شما و صحت و اعتبار آنها بررسی شود. در این مدت همیشه چک کنید که آیا از شما مدرک دیگری خواسته شده است یا نه؟ اگر بله، باید برای تکمیل آن اقدام کنید. در نهایت اگر قبولتان کنند شما در موقعیت نامزدی برای «اقامت دائم» قرار خواهید گرفت و ویزای اقامت دائم یا همان Permanent Residency برای شما ارسال خواهد شد.

 

برای اسکیل ورکر ساسکاچوان از کدام راه‌ها می‌توان اقدام کرد؟

احتمالا درباره اکسپرس اینتری کانادا با مخفف EE شنیده باشید اما کمتر از OID یا Occupation In-Demand به‌معنای «لیست مشاغل موردنیاز یا مورتقاضا» شنیده باشید. باید بدانید که برنامه نیروی کار متخصص یا همان اسکیل ورکر در ساسکاچوان از دو طریق قابل پیگیری است. یکی اکسپرس اینتری و یکی هم OID که خارج از اکسپرس اینتری و مستقیما برای مثال در مورد ایالت ساسکاچوان قابل اقدام است. اما شباهت و تفاوت اکسپرس اینتری و OID چیست؟

شباهت اکسپرس اینتری و OID

لیست مشاغل مورد نیاز در هر دو برنامه یکسان است اما باید توجه داشته باشید که ممکن است از یک سال به سال دیگر این لیست تغییراتی داشته باشد. برای مثال در سال 2019 علاوه بر OID یک لیست دیگر در مورد اسکیل ورکر ساسکاچوان با عنوان Excluded Occupation List به‌معنای «لیست مشاغل حذف‌شده» با مخفف EOL مطرح شد که برخی از مشاغل را حذف می‌کرد. پس باید خیلی به این نکته توجه کنید و اطلاعتتان آپدیت باشد.

در هر دو مورد اکسپرس اینتری و OID، معیار Classification National Occupational یا همان «طبقه‌بندی ملی مشاغل» که با مخفف NOC هم نمایش داده می‌شود، معیار قضاوت درباره مشاغل است و سه سطح مهارت 0، A و B هم بر اساس این لیست شناخته می‌شود.

در هر دو معیار امتیازبندی استانی یا Point SINP معتبر است. همچنین در هر دو حالت باید در مورد معادل‌سازی و تعیین اعتبار مدارک تحصیلی یا به‌عبارتی Educational Credential Assessment یا همان ECA انجام شود.

تفاوت اکسپرس اینتری و OID

در مرحله اول اکسپرس اینتری باید حداقل 67 امتیاز کسب کنید و در مورد زبان حداقل clb7 باشید. در OID باید حداقل 60 امتیاز کسب کنید و در مورد زبان clb4 باشید.

دوم آنکه اگر می‌خواهید از طریق اکسپرس اینتری برای اسکیل ورکر ساسکاچوان اقدام کنید باید یک پروفایل در سایت اداره مهاجرت و تابعیت کانادا یا همان IRCC تشکیل دهید و بعد از آن هم باید در سایت اداره مهاجرت ایالت ساسکاچوان یا SINP پروفایل EOI تشکیل دهید. اگر بخواهید از طریق OID کارتان را پیش ببرید دیگر لازم نیست در سایت اداره مهاجرت و تابعیت کانادا کاری انجام دهید و تشکیل پروفایل در SINP کفایت می‌کند.

تفاوت مهم این دو مورد آن است که بعد از پشت سر گذاشتن مراحل استانی در مورد اکسپرس اینتری باید مدارک را در پروفایل سایت اداره مهاجرت کانادا آپلود کنید و ماجرای ارسال مدارک با آپلود تمام می‌شود. اما در مورد OID، مدارک باید با پست به‌صورت فیزیکی ارسال شود.

 

شرایط و مراحل قبولی در مورد اسکیل ورکر ساسکاچوان

نحوه پذیرش برای اسکیل ورکر ساسکاچوان از طریق اکسپرس اینتری

در مورد اکسپرس اینتری هر ایالت به‌عنوان یک زیرگروه ذیل برنامه ساسکاچوان تعریف می‌شود پس شما باید در برنامه زیرگروه اکسپرس اینتری ساسکاچوان شرکت کنید. بر این اساس باید خودتان را وارد لیست متقاضیان اکسپرس اینتری سازمان مهاجرت و تابعیت کانادا کنید و این یعنی باید از جدول صدامتیازی IRCC موفق به کسب 67 امتیاز بشوید. بعد 60 امتیاز هم از جدول SINP به دست بیاورید که شبیه به جدول IRCC است. در قسمت قبل که به تفاوت اکسپرس اینتری و OID پرداختیم، به روند هم اشاره کردیم. در نهایت شما باید نتایج آزمون زبانی که معتبر بوده باشد، مدرک دانشگاهی و تجربه کاری خود را ارائه دهید و تمکن مالی شما هم با آنچه دولت فدرال و ایالت ساسکاچوان می‌خواهند، بخواند. شما در این نحوه پذیرش باید هم یک پروفایل در سایت اداره مهاجرت داشته باشید و هم یک پروفایل در سایت ایالت ساسکاچوان. هزینه سابمیت هم حدود 350 دلار است. بعد از این که واجد شرایط شدید و امتیازات مرحله اول را کسب کردید و در مورد مرحله دوم هم اقدامات لازم را انجام دادید باید منتظر نتیجه باشید و اگر قبول شدید کارهای ویزا را انجام دهید.

 

نحوه پذیرش برای اسکیل ورکر ساسکاچوان از طریق OID

در مورد OID باید «لیست مشاغل مورد تقاضای ساسکاچوان» را در نظر بگیرید و بر اساس تحصیلات و سابقه کار و شغل مورد نظرتان اقدام به ساخت پروفایل در سایت ایالت ساسکاچوان کنید. در واقع در این حالت فقط تشکیل پروفایل EOI کافیست و دیگر نیازی نیست که در سایت دولت فدرال کانادا کاری کنید. هزینه سابمیت برای این حالت هم حدودا 350 دلار است. در صورتی که قبول شوید و نامزدی ایالتی را به دست بیاورید باید مدارک و فیش واریز هزینه را به اداره مهاجرت کانادا پست کنید. بعد باید منتظر شوید که به شما جواب بدهند و در نهایت اگر جواب مثبت بود باید برای ویزا اقدام کنید.

 

جداول امتیازبندی اسکیل ورکر ساسکاچوان

شما برای این که بتوانید در طرح اسکیل ورکر ساسکاچوان شرکت کنید باید در سایت ایالت ساسکاچوان پروفایل بسازید و اطلاعاتی مثل سن، تجربه کاری و تحصیلات و تطبیق‌پذیری را وارد کنید. در واقع با این کار پروفایل Expression Of Intrest یا ابراز علاقه‌مندی را ساخته‌اید. برای این‌که وارد مرحله بعد شوید باید 60 امتیاز بگیرید. این امتیازات بر اساس سیستم امتیازبندی SINP سنجیده می‌شود که در ادامه جداول مختلفش را می‌بینید.

 

  • جدول امتیازبندی برای اسکیل ورکر ساسکاچوان بر اساس تحصیلات

 

امتیاز کسب‌شده فاکتور
23 مدرک ارشد و یا دکتری
20 مدرک کارشناسی و یا مدرک یک دوره 3 ساله یا بیشتر از دانشگاه یا کالج
20 مدارک فنی حرفه ای معادل شرایط استان ساسکاچوان
15 مدرک دانشگاهی دوره حداقل 2ساله
12 مدرک دانشگاهی دوره حداقل یکساله

 

  • جدول امتیازبندی برای اسکیل ورکر ساسکاچوان بر اساس تجربه کاری

در این مورد تجربۀ کاری شما در 5 سال قبل از ارسال درخواست و همینطور 5 سال قبل از 5 سال اول یعنی دهه قبل از ارسال درخواست ارزیابی می‌شود.

جدول امتیازبندی در مورد تجربه کاری در 5 ساله اول قبل از ارسال درخواست به شرح زیر است:

امتیاز کسب‌شده تعداد سال‌‌ها
10 5 سال
8 4 سال
6 3 سال
4 2 سال
2 1 سال

 

جدول امتیازبندی در مورد تجربه کاری در دهه قبل از ارسال درخواست به شرح زیر است:

امتیاز کسب‌شده تعداد سال‌‌ها
5 5 سال
4 4 سال
3 3 سال
2 2 سال
0 کمتر از یکسال

 

 

  • جدول امتیازبندی برای اسکیل ورکر ساسکاچوان بر اساس زبان

 

امتیاز کسب‌شده مهارت زبان
20  CLB 8 و بالاتر
18 CLB 7
16 CLB 6
14 CLB 5
12 CLB 4

 

لازم به ذکر است که اگر شما ذیل « کاندیدای انگلیسی و یا فرانسوی زبان بدون نتایج آزمون و مدرک معتبر زبان» باشید، امتیاز شما از بخش زبان 0 خواهد بود.

 

  • جدول امتیازبندی برای اسکیل ورکر ساسکاچوان بر اساس سن

 

امتیاز کسب‌شده سن
0 زیر 18
8 18 تا 21 سال
12 22 تا 34 سال
10 35 تا 45
8 46 تا 50
0 بالای 50 سال

 

 

  • جدول امتیازبندی برای اسکیل ورکر ساسکاچوان بر اساس تطبیق‌پذیری

 

امتیاز کسب‌شده فاکتور
20 اقوام و فامیل نزدیک در ساسکاچوان
5 تجربه کاری قبلی در ساسکاچوان
5 تجربه دانشجویی قبلی در ساسکچوان

 

منظور از اقوام نزدیک افرادی نظیر والدین، پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر، برادر، خاله، عمه، عمو، دایی و فرزندان آنها، خواهرزاده و برادرزاده هستند. البته مهم است که این افراد دارای شروط زیر باشند: دارای شهروندی کانادا و اقامت دائم در این کشور و از همه مهم‌تر ساکن استان ساسکاچوان باشند. تجربه کاری قبلی در ساسکاچوان هم یک شرط دارد: حداقل 12 ماه کار در 5 سال گذشته با استفاده از مجوز کار معتبر. تجربه دانشجویی قبلی هم یک شرط دارد: حداقل یک سال تحصیلی کامل در یک موسسه آموزشی معتبر مقطع post-secondary در استان ساسکاچوان با استفاده از یک مجوز تحصیل معتبر.

 

حرف آخر

پیشنهاد آخر اینکه اگر قصد اقدام برای برنامه اسکیل ورکر را دارید باید لیست مشاغل را در نظر داشته باشید و بر اساس آن مهارت‌های خودتان را تکمیل کنید. همچنین خیلی مهم است که اطلاعات را دقیق ارائه دهید وگرنه ممکن است مغایرت در ارائه اطلاعات منجر به حذف شما در مراحل پایانی کار و یا محرومیت شما از مهاجرت به کشور دلخواهتان شود. در ضمن هر سوالی که دارید از ما بپرسید و یا با مشاوران ما در تماس باشید.

 

متا تایتل

هر چیزی که باید درباره اسکیل ورکر ساسکاچوان بدانید(نحوه اقدام+جداول امتیازبندی)
 

متا دیسکریپشن

محاسبه امتیازبندی اسکیل ورکر ساسکاچوان، مراحل ارائه درخواست برای اسکیل ورکر ساسکاچوان، جدول امتیازبندی اسکیل ورکر ساسکاچوان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *