loader image
Search
درخواست پناهندگی با ویزای شینگن شرایط و مراحل 2024

درخواست پناهندگی با ویزای شینگن شرایط و مراحل 2024

درخواست پناهندگی با ویزای شینگن موضوعی است که ذهن بسیاری از مهاجران را به خود درگیر می‌کند. هر چند بسیاری از وکلا و کارشناس‌های امور مهاجرتی، مهاجرت از طریق پناهندگی به کشور‌های اروپایی را پیشنهاد نمی‌دهند، اما اگر هیچ راهی برای دریافت اقامت پیدا نکردید، درخواست پناهندگی از طریق ویزا یکی از بهترین راهکار‌های پیش روی شما خواهد بود.

شما می‌توانید ازطریق ویزای شینگن به کشور‌های اروپایی درخواست پناهندگی دهید، اما این کار نیازمند قبول برخی شرایط و ارائه بعضی مدارک خاص است. تا زمانی که این شرایط و مدارک را مهیا نکنید، کشور‌های اروپایی با مهاجرت شما موافقتی نخواهند کرد.

متأسفانه سالانه سیل عظیمی از پناهندگان به مرز‌های کشور‌های اروپایی وارد می‌شوند و این کشور‌ها به‌دنبال راهی برای کاهش تعداد آنها هستند. اگر شما هم می‌خواهید از طریق ویزای شینگن اروپا در کشور‌های این قاره پناهندگی بگیرید، باید به‌برخی نکته‌ها توجه داشته باشید.

بهترین کشور اروپایی برای پناهندگی کدام است؟

آلمان با فاصله زیاد توانسته به‌عنوان بهترین مقصد برای پناهندگان تبدیل شود. در سال جاری حدود 41 درصد از متقاضیان این نوع مهاجرت یعنی 245000 نفر برای پناهندگی در آلمان درخواست داده‌اند. مجارستان نیز بعد از آلمان به‌عنوان دومین کشور مناسب برای پناهندگی شناخته می‌شود که در سال جاری 16.3 درصد از متقاضیان یعنی حدود 98000 نفر برای مهاجرت به آن درخواست داده بودند. در واقع بسیاری از مهاجران مجارستان را به‌عنوان راهی برای ورود به اروپای غربی و مرکزی می‌دانند، برای همین درخواست‌های زیادی برای مهاجرت به آنجا وجود دارد.

اگر قصد مهاجرت به کشور‌های کوچکتر را دارید، باید بدانید که نرخ پذیرش معمولاً در کشور‌های اسکاندیناوی مثل دانمارک 85.2 درصد، نروژ 72.5 درصد و سوئد 74.2 درصد است. کمترین میزان پذیرش هم به کشور‌های شوروی سابق یعنی لتونی 8.3 درصد، لهستان 14.6 درصد و مجارستان 12.3 درصد تعلق دارد.

مهاجرانی که از مناطق درگیری فعال فرار می‌کنند، شانس بیشتری برای پذیرش در کشور‌های ذکرشده را دارند. مثلاً در بین بزرگترین گروه‌های پناهنده، 94.8 درصد از سوریه‌ای‌ها هستند که تقریباً می‌توان گفت که همه آنها برای مهاجرت از طریق پناهندگی موفق به اخذ پذیرش شده‌اند.

شرایط و مدارک لازم برای پناهندگی در کشور‌های اروپایی چیست؟

طی رویه پناهندگی که دولت‌های کشور‌های اروپایی آن را طی می‌کنند، متوجه می‌شوند که آیا یک فرد صلاحیت پناهندگی را دارد یا خیر. در واقع قانون پناهندگی کانادا برای این فرآیند چند مرحله خاص را در نظر گرفته که عبارتند از:

  • درخواست پناهندگی
  • معاینه دوبلین
  • استماع و تصمیم‌گیری

در واقع زمانی شما می‌توانید خود را به‌عنوان یک مهاجر پناهنده بشناسید که برای این کار درخواست داده باشید. البته قبل از درخواست برای انجام این کار باید به‌عنوان یک پناهجو درخواست خود را ثبت کنید.

اگر می‌خواهید از طریق پناهندگی به یک کشور اروپایی مهاجرت کنید، مهمترین مدرکی که از شما می‌خواهند، مدرکی است که نشان دهد شما در کشور خود مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اید. همچنین اگر دلیلی برای ترس از در معرض آزار و اذیت قرار گرفته ارائه دهید، این کشور‌ها با درخواست شما موافقت خواهند کرد. بعد از اینکه این مدرک را ارائه دادید، باید منتظر تصمیم نهایی بمانید.

آیا امکان دریافت پناهندگی با ویزای توریستی وجود دارد؟

اگر قصد دریافت پناهندگی با ویزای توریستی کانادا یا هر کشور دیگری را دارید، باید از قبل درباره روند انجام این کار اطلاعاتی به دست  آورید. شما برای درخواست پناهندگی از این روش ابتدا باید ویزای توریستی خود را بگیرید و به کشور موردنظر بروید. بعد از ورود به اتحادیه اروپا باید درخواست خود را به‌منظور اخذ پناهندگی ثبت کنید.

برخی از پناهندگان به این امید که می‌توانند با مهاجرت از یک کشور اروپایی به کشور اروپایی دیگر وضعیت خود را بهبود ببخشند، به اروپا مهاجرت می‌کنند؛ در صورتی که هیچ وقت این اتفاق نمی‌افتد. در واقع امکان درخواست پناهندگی مجدد در یکی دیگر از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا وجود ندارد.

اگر شما موفق به اخذ ویزا یا اجازه اقامت در یکی از کشور‌های عضو اتحادیه شینگن شوید، تنها امکان درخواست پناهندگی در همان کشور را دارید. بر اساس قانون دوبلین که دولت اروپا در نظر گرفته، هر درخواست پناهندگی فقط بر اساس قوانین یک کشور بررسی خواهد شد.

شرایط و مدارک لازم برای پناهندگی در کشور‌های اروپایی

نکته های مهم درباره پناهندگی در کشورهای اروپایی

هر یک از کشور‌های اروپایی که به آنها مهاجرت می‌کنید، شرایط مختلفی برای پناهنده‌ها در نظر می‌گیرند و همه آنها شبیه به یکدیگر عمل نمی‌کنند. در واقع شرایط و مزایایی که هر یک از این کشور‌ها در نظر گرفته‌اند، با هم فرق می‌کند که از جمله مهمترین آنها عبارتند از:

  • پذیرش پناه‌جویان در فرودگاه
  • ارائه کمک مالی و ایجاد یک حساب بانکی برای هر پناهنده
  • تأمین مسکن موقت و کمک به یافتن مسکن دائمی
  • ارائه خدمات ایمنی و اورژانس
  • ارائه حمایت‌های لازم از افراد با نیاز‌های ویژه
  • کمک به یافتن کار برای تأمین درآمد
  • ارائه مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی به پناهندگان

نکته‌ای که شما قبل از طریق مهاجرت باید به آن به‌خوبی فکر کرده باشید، این است که برخی از کشور‌ها خدمات خاصی به پناهنده‌ها ارائه نمی‌دهند و دولت کمک‌های زیادی به آنها نمی‌کند. در این صورت شرایط بدی انتظار شما را می‌کشند که باید خود را برای آنها آماده کنید.

چالش های پناهندگی در کشورهای اروپایی چیست؟

برخی از مهمترین چالش‌های پناهندگی که در برخی از کشور‌های اروپایی با آنها روبرو می‌شوید، عبارتند از:

ازدحام بیش از اندازه جمعیت

سالانه هزاران نفر به‌سمت اردوگاه‌های پناهندگی هجوم می‌آورند و این مشکل امکان بروز بیماری‌ها را زیاد می‌کند. در صورت بروز این مشکل با چالش‌هایی مثل کمبود منابع یا امکانات کافی هم روبرو می‌شوید.

بهداشت ضعیف

معمولاً زمانی که جمعیت در منطقه‌ای زیاد می‌شود، بهداشت خیلی در آنجا رعایت نخواهد شد. این موضوع هم به گسترش بیماری‌ها و آلودگی محیطی کمک می‌کند.

فقدان آب پاک

در برخی از کمپ‌های پناهندگان نه‌تنها آب تمیز برای شستشوی ظروف و ضدعفونی‌کردن اشیاء وجود ندارد، بلکه حتی شما آب تمیز برای خوردن هم پیدا نمی‌کنید.

نبود مواد غذایی سالم

در کمپ‌های پناهندگی منابع غذایی سالمی وجود ندارد و حتی نمی‌توان به منابع انرژی برای سرد یا گرم‌کردن غذا هم اعتماد کرد. در این مواقع میزان غذای ذخیره‌سازی‌شده ایمن یا سالم به حداقل می‌رسد و پناهندگان گرسنه می‌مانند.

آتش سوزی

در بسیاری از اردوگاه‌های پناهندگی برق وجود ندارد، بنابراین پناهنده‌ها مجبور می‌شوند برای گرم ماندن یا غذا درست‌کردن از آتش استفاده کنند. استفاده از آتش هم می‌تواند خطرات جدی مثل آتش‌سوزی را به‌همراه بیاورد.

بروز خشونت

عدم وجود منابع غذایی یا آب کافی، نداشتن سرپناه و مشکلات دیگر باعث می‌شود تا بسیاری از مهاجران با یکدیگر بر سر این منابع رقابت داشته باشند. این موضوع باعث افزایش خشونت می‌شود. این موضوع به‌خصوص زنان و دختران را بیشتر تهدید می‌کند، چون آسیب‌پذیرتر هستند و در اغلب موارد کسی نیست که بخواهد از آنها محافظت کند.

مراقبت های پزشکی محدود

اگر در کمپ‌های پناهندگی دچار بیماری شوید، مراقبت‌های پزشکی زیادی نیست که بخواهید از طریق آنها دوباره بهبودی کاملی به دست آورید؛ بنابراین در این صورت متأسفانه بیماری اوج پیدا می‌کند و حتی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های شدیدتر و در برخی موارد مرگ شود.

درخواست پناهندگی با ویزای شینگن، راهکاری نه چندان مناسب برای مهاجرت به اروپا

درخواست پناهندگی با ویزای شینگن، راهکاری نه چندان مناسب برای مهاجرت به اروپا است. اگر می‌خواهید به کشور‌های اروپایی مهاجرت کنید، پیشنهاد می‌دهیم که به‌دنبال راهکار‌های مناسبتری باشید. خوشبختانه دولت‌های این کشور‌ها راهکار‌های مختلفی را برای ارائه اقامت به مهاجران خارجی در نظر گرفته‌اند. مهاجرت از طریق پناهندگی خطرات و مشکلات زیادی دارد و برای همین معمولاً از طرف کارشناس‌های امور مهاجرتی به کسی پیشنهاد نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *