loader image
Search
هزینه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می‌توان به شهر محل تحصیل، دانشگاه، آپارتمان محل زندگی و … اشاره کرد. شما باید از قبل تمام این فاکتور‌ها را در نظر گرفته و با بودجه مناسب برای تحصیل به کانادا بروید.

فوق لیسانس یک دوره 1 تا 2 ساله است که در بسیاری از دانشگاه‌های کانادا برگزار می‌شود. هر ساله دانشجویان زیادی برای تحصیل در این مقطع در دانشگاه‌های این کشور نام‌نویسی می‌کنند. برای اینکه بتوانید هزینه‌های تحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا را به حداقل برسانید، باید به‌برخی نکته‌ها توجه داشته باشید.

در صورتی که به هزینه تحصیل در کانادا توجه‌ای نداشته باشید، مشکلات مالی زیادی در این کشور دامن گیر شما می‌شوند؛ تا جایی که حتی شاید مجبور شوید که به کشور خود برگردید. اگر چنین اتفاقی را نمی‌خواهید، با برنامه‌ریزی مالی درست به‌سراغ کشور رویا‌هایتان بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ویزای تحصیلی کانادا میتوانید با مشاوران مجرب ما در ویستا گستر در ارتباط باشید.

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس چقدر است؟ برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا باید سالانه بین 10000 تا 20000 دلار پرداخت کنید؛ یعنی اگر تمام طول این دوره را 2 سال در نظر بگیریم، حداکثر باید 40000 دلار بپردازید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی در کلاس‌های دانشگاه شرکت کرده و در آخر مدرک زبان خود را بگیرید.

آشنایی با دوره فوق لیسانس در کانادا

دوره فوق لیسانس در کانادا بین 1 تا 2 سال طول می‌کشد و متقاضی‌ها برای تحصیل در این دوره باید نمره آیلتس حداقل بین 6.5 تا 7.5 داشته باشند. اگر می‌خواهید در این دوره بورسیه شوید و هزینه‌های تحصیلی خود را صفر کنید یا به حداقل برسانید، باید نمره معدل حداقل 17 داشته باشید و با نمره آیلتس 6.5 یا معادل آن به‌سراغ دانشگاه‌های موردنظر خود بروید.

به مقطع فوق لیسانس کارشناسی ارشد هم می‌گویند. شما در این مقطع تحصیلی باید بین 45 تا 60 واحد درسی را پاس کنید و نمره‌های قابل‌قبولی بگیرید. هر چه نمره‌های شما بهتر باشند، دانشگاه تمایل بیشتری برای بورسیه‌کردن شما خواهد داشت! بنابراین اگر کانادا را برای تحصیل در این دوره انتخاب کرده‌اید، برای درس خواندن زمان بگذارید تا هزینه‌های تحصیلی به حداقل برسند.

هزینه تحصیلی فوق لیسانس در کانادا چقدر است؟

در نظر داشته باشید که هزینه تحصیلی فوق لیسانس در کانادا یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه روی مهارت‌ها و افزایش دانش خود است، بنابراین در صورت امکان پرداخت هزینه‌ها از تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کانادا صرف نظر نکنید. هزینه تحصیل در این مقطع در دانشگاه‌های کانادا به چند فاکتور مختلف بستگی دارد که عبارتند از:

  • دانشگاه انتخابی
  • رشته تحصیلی موردنظر
  • مقطع تحصیلی
  • موقعیت جغرافیایی دانشگاه

بررسی هزینه های تحصیلی مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کانادا از جنبه های مختلف

هزینه‌های تحصیلی مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های کانادا از جنبه‌های مختلف عبارتند از:

هزینه های رشته های پرطرفدار

نام رشته

هزینه تحصیل (سالیانه)

شاخه تجارت و مدیریت

24,180 تا 126,600 دلار کانادا

شاخه علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

33,000 تا 61,000 دلار کانادا
شاخه مهندسی و فناوری

11,000 تا 60,000 دلار کانادا

شاخه پزشکی و بهداشت

20,000 تا 60,000 دلار کانادا
شاخه علوم اجتماعی

7,000 تا 37,000 دلار کانادا

هزینه های دانشگاه های ارزان

نام دانشگاه

هزینه تحصیلی (سالیانه)

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

6,390 تا 17,988
دانشگاه رجینا

327.75 تا 8,095.95

دانشگاه Royal Roads کانادا

765 تا 45,890
دانشگاه ساسکاچوان

11,097.00

هزینه های دانشگاه های برتر

نام دانشگاه

هزینه‌های تحصیلی (در سال)

دانشگاه تورنتو

60,510 تا 68,780 دلار کانادا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

15,575.49 تا 16,506.70 دلار کانادا
دانشگاه مک گیل

19,728 54,000 دلار کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس

آشنایی با بورسیه های تحصیلی مقطع فوق لیسانس در کانادا

هر چند در مقطع فوق لیسانس شانس کمتری نسبت به مقطع دکتری برای دریافت بورسیه تحصیلی دارید، اما این کار امکان‌پذیر است و برخی دانشجویان در این دوره بورسیه می‌شوند. فاند‌های تحصیلی در این دوره‌ها معمولاً از طرف نهاد‌های دولتی، سازمان‌های خصوصی یا دانشگاه‌های کانادا در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

مهمترین شرایطی که برای گرفتن بورسیه تحصیلی در مقطع فوق لیسانس باید داشته باشید، عبارتند از:

  • معدل حداقل 17 یا بالاتر
  • نمره آیلتس 6.5 یا بالاتر
  • داشتن سابقه کاری مرتبط
  • داشتن مقالات پژوهشی برای رشته‌های پژوهش‌محور
  • موفقیت‌های تحصیلی
  • فعالیت‌های داوطلبانه
  • فعالیت‌های فوق‌برنامه

بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا برای مقطع فوق لیسانس در 2 نوع دسته‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

بورسیه دولتی

این بورسیه بیشتر برای دانشجویان بومی کشور کانادا است. اما نوع خاصی از بورسیه‌های دولتی در اختیار دانشجویان بین‌المللی هم قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به بورسیه دولتی استان انتاریو اشاره کرد. این بورسیه برای دانشجویانی تعیین شده که در یکی از دانشگاه‌های استان انتاریو در مقطع فوق لیسانس پذیرش شده‌اند. در این بورسیه 10000 دلار در 2 ترم متوالی و 15000 دلار برای 3 ترم تحصیلی مداوم پرداخت می‌شود.

بورسیه دانشگاهی

بورسیه‌های دانشگاهی بر اساس 2 معیار خاص در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند که عبارتند از:

  1. شایستگی تحصیلی: برای دریافت بورسیه‌های مربوط به شایستگی تحصیلی نیازی به اپلای جداگانه ندارید، چون به‌صورت خودکار از طرف دانشگاه پرداخت می‌شوند. از جمله این بورسیه‌ها می‌توان به اوارد‌ها (Award Excellence) یا بورسیه‌های ورودی (Entrance Scholarship) اشاره کرد.
  2. اعطا برای دستیار تدریس یا دستیار تحقیق: این نوع بورسیه‌ها با نظر استاد راهنمای برای دستیار تدریس یا دستیار تحقیق پرداخت می‌شوند. البته این بورسیه‌ها فقط برای رشته‌های پژوهش‌محور در نظر گرفته شده‌اند.

جدول هزینه تحصیلی در مقطع فوق لیسانس در کانادا

در این جدول هزینه‌های تحصیلی برای هر رشته مقطع فوق لیسانس در دانشگاه‌های کشور کانادا لیست‌شده است:

رشته تحصیلی

هزینه

مهندسی

19,301 دلار کانادا

علوم و فنون فیزیکی و زیستی

15,421 دلار کانادا
آموزش

15,764 دلار کانادا

هنر‌های تجسمی و نمایشی و فناوری‌های ارتباطی

14,737 دلار کانادا

دندانپزشکی

22,472 دلار کانادا
علوم اجتماعی و رفتاری

15,032 دلار کانادا

بینایی سنجی

14,014 دلار کانادا
دامپزشکی

10,099 دلار کانادا

حقوق

17,237 دلار کانادا
معماری

23,992 دلار کانادا

کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت

14,452 دلار کانادا

پرستاری

16,168 دلار کانادا

مدیریت بازرگانی و مدیریت دولتی

24,693 دلار کانادا

سلامتی و تناسب اندام

18,551 دلار کانادا
ریاضیات، کامپیوتر و علوم اطلاعات

16,647 دلار کانادا

MBA

38,950 الی 66.665 دلار کانادا
علوم انسانی

13,667 دلار کانادا

سیستم آموزشی دوره فوق لیسانس در کانادا چگونه است؟

مقطع فوق لیسانس در سیستم آموزشی کانادا به 2 روش برگزار می‌شود که عبارتند از:

  1. کورس‌محور: در این دوره فقط واحد‌های درسی را پشت سر می‌گذارید. در پایان دوره شما باید یک پروژه هم انجام دهید. در صورت انتخاب روش کورس‌محور نیازی به مشخص‌کردن استاد راهنما یا سوپروایزر از قبل نیست.
  2. پژوهش‌محور: در روش پژوهش‌محور نه‌تنها باید واحد‌های درسی خود را پشت سر بگذارید، بلکه ارائه تز تحقیقاتی زیر نظر استاد راهنما هم الزامی است. تز تحقیقاتی بسیار گسترده‌تر از پروژه بوده و در آن شما باید روی یک جنبه از یک موضوع خاص کار کنید. کار جایی سخت می‌شود که روی این جنبه تا به امروز نباید هیچ کسی تحقیق کرده باشد. برای اینکه در این رشته‌ها مشغول به تحصیل شوید، از قبل یک سوپروایزر یا استاد راهنما در یک دانشگاه باید شما را به‌عنوان دانشجوی خود بپذیرد.

چرا کانادا را برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس انتخاب کنیم؟

کانادا یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در زمینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی است. این کشور شرایط فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان در نظر گرفته تا علاوه‌بر اینکه به رشد آنها کمک کند، جلوی صرف هزینه‌های زیاد برای تحصیل را هم بگیرد. در این کشور کلاس‌ها به زبان فرانسوی و انگلیسی برگزار می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید متناسب با زبان موردنظر خود در دوره‌ها شرکت کرده و آنها را پشت سر بگذارید.

مدارک دانشگاهی که از دانشگاه‌های کانادا دریافت می‌کنید، معتبر هستند و در سرتاسر جهان پذیرش می‌شوند. در دانشگاه‌های این کشور نیز به‌روزترین و پیشرفته‌ترین امکانات آموزشی وجود دارد تا دانشجویان با استفاده از آنها بتوانند مهارت‌های خود را ارتقاء دهند.

اگر نام 50 شهر برتر دانشجویی جهان را جستجو کنید، نام شهر‌های تورنتو، مونترال و ونکوور را در آنها می‌بینید؛ این یعنی در این شهر‌ها بهترین شرایط برای شما در نظر گرفته‌شده تا به تحصیل بپردازید و آماده حضور در بازار کار شوید.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا چیست؟

قبل از اینکه بخواهید درباره هزینه‌های تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا تحقیق کنید، باید ابتدا بدانید که آیا اصلاً شرایط تحصیل در این کشور را دارید؟ آیا دانشگاه‌های کانادا شما را به‌عنوان دانشجوی خود می‌پذیرند؟

برای تحصیل در این مقطع در کانادا باید مدرک لیسانس در رشته مرتبط با رشته انتخابی خود داشته باشید. البته شما می‌توانید در رشته‌های میان رشته‌ای مثل مدیریت با رشته‌های غیرمرتبط هم از دانشگاه‌های موردنظر خود پذیرش بگیرید. معدل لیسانس شما برای پذیرش در دانشگاه‌ها هم باید 13 یا بالاتر از آن باشد و متأسفانه دانشجویانی که معدل کمتری دارند، نمی‌توانند در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند.

شما باید برای پذیرش در برخی رشته‌ها نیز استاد راهنما بگیرید. نمره زبان شما هم به 2 روش پذیرش مشروط و پذیرش غیرمشروط تقسیم‌بندی می‌شود که عبارتند از:

  1. پذیرش غیرمشروط: برای اینکه بتوانید با پذیرش مشروط در دانشگاه‌های کانادا مشغول به تحصیل شوید، باید حداقل نمره 6.5 در آیلتس را بگیرید.‌ داشتن نمرات معادل این امتحان نیز قابل‌قبول است. برای برخی از رشته‌های خاص در کشور کانادا مثل داروسازی، روانشناسی، زبان انگلیسی، معماری یا هنر باید نمره بالاتر از 7 داشته باشید.
  2. پذیرش مشروط: در صورتی که در آزمون آیلتس شرکت کرده‌اید، اما موفق به اخذ نمره قابل‌قبول توسط دانشگاه‌های کانادا نشده‌اید، امکان ورود به آنها از طریق پذیرش کاندیشنال یا مشروط با دوره زبان را دارید. البته باید دقت کنید که تعداد دانشگاه‌های پذیرنده پذیرش مشروط در مقطع ارشد در کانادا کم است.

مدارک لازم برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس کانادا چه هستند؟

از جمله مدارک مهمی که برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس کانادا باید ارائه دهید، عبارتند از:

  • ترجمه مدرک و ریزنمرات لیسانس به‌همراه کپی صفحات فارسی
  • کارنامه زبان (در مرحله اپلای اسکن کارنامه زبان کافیست ولی بعد از گرفتن پذیرش کارنامه زبان باید از سنتر برای دانشگاه ارسال شود)
  • دو یا سه توصیه‌نامه از اساتید یا کارفرما (بسته به شرایط پذیرش دانشگاه توصیه‌نامه‌ها می‌تواند از اساتید دانشگاه یا از کارفرما یا از هر دو باشد. شما می‌توانید برای اغلب دانشگاه‌ها توصیه‌نامه آنلاین بفرستید).
  • اسکن پاسپورت معتبر
  • رزومه
  • انگیزه‌نامه مرتبط با رشته

شما برای تحصیل در این مقطع در کشور کانادا باید مدارک زبان خود را هم ارائه دهید. مدارک زبان در 2 دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرند که عبارتند از:

زبان انگلیسی

در صورت تمایل به شرکت در کلاس‌های انگلیسی زبان دانشگاه‌های کانادا باید مدارک یکی از این آزمون‌ها را به‌همراه داشته باشید:

  • IELTS
  • TOEFL
  • CAEL
  • PTE
  • EFAS
  • IEAP
  • CPE
  • CAE
  • Duolingo

زبان فرانسوی

برخی از کلاس‌های دانشگاه‌های کانادا مانند مونترال یا لاوال به زبان فرانسوی برگزار می‌شوند، بنابراین برای شرکت در آنها باید زبان فرانسوی بیاموزید. شما باید یکی از این مدارک را برای شرکت در این کلاس‌ها به دانشگاه ارائه دهید:

  • TFI
  • DELF
  • DALF
  • TCF
  • TEF

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی فوق لیسانس در کانادا

اگر می‌خواهید در مقطع فوق لیسانس در کشور کانادا مشغول به تحصیل شوید، طی این مراحل پیش بروید:

  1. شما ابتدا باید وارد سایت دانشگاه موردنظر شوید و در یک اکانت در بخش Apply دپارتمان تحصیلی بسازید.
  2. اطلاعات هویتی و شخصی خود از جمله نام، نام خانوادگی، شماره تلفن، آدرس و … را وارد کنید.
  3. نام رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید، به همراه ترم تحصیلی را مشخص کنید.
  4. در این مرحله نوبت به واردکردن سوابق تحصیلی، شغلی، تحقیقاتی و نمره زبان می‌رسد.
  5. شما باید اطلاعات 2 یا 3 نفر از اساتید خود را به همراه ایمیل آکادمیک آنها وارد کنید.
  6. نوبت به پرداخت هزینه می‌رسد، در این مرحله برای سابمیت در اپلیکیشن باید اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید.
  7. بعد از سابمیت‌کردن در اپلیکیشن شماره‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای اینکه با دانشگاه مکاتبات داشته باشید، به‌همراه‌داشتن این شماره الزامی است.
  8. حالا باید منتظر بمانید تا داده‌ها توسط اپلیکیشن بررسی شوند و نتیجه آن به شما اطلاع‌رسانی شود.
  9. بعد از اینکه از دانشگاه پذیرش گرفتید، باید مطابق با ددلاین مشخص‌شده توسط آنجا ترجمه رسمی مدرک و ریزنمرات خود را برای دانشگاه بفرستید.
  10. در آخر گرفتن ويزای تحصيلی كانادا برای مهاجرت به کانادا اهمیت دارد.

هزینه تحصیلی در کانادا در مقطع فوق لیسانس، نکته با اهمیت

هزینه تحصیلی در کانادا در مقطع فوق لیسانس نکته‌ای با اهمیت است که اغلب افراد به آن بی‌توجهی می‌کنند. در صورت توجه‌نکردن به هزینه‌های تحصیلی شاید در آینده مشکلات زیادی گریبان‌گیر شما شوند. این مشکلات اغلب مالی هستند و به‌قدری به شما فشار می‌آورند که مجبور می‌شوید همه آرزو‌های خود را دفن کنید و به کشور خود برگردید. این اتفاق ناخوشایند بوده و حتی افسردگی‌های بلندمدتی به همراه دارد؛ بنابراین اگر چنین اتفاقی را نمی‌خواهید، ابتدا هزینه‌های تحصیلی رشته موردنظر خود در دانشگاه انتخابی‌تان را بررسی کرده و متناسب با یک برنامه‌ریزی مالی درست برای هزنیه‌های زندگی و تحصیلی به کانادا بروید تا با موفقیت دوره فوق لیسانس را پشت سر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *