loader image
Search
تحصیل در کانادا در مقابل آمریکا: راهنمای جامع برای انتخاب

مقایسه جامع تحصیل در کانادا با آمریکا (شرایط و مزایا و معایب و هزینه ها)

آمریکا و کانادا 2 کشور تراز اول در جهان هستند که شرایط تحصیلی فوق‌العاده‌ای را برای دانشجویان به وجود آورده‌اند. وقتی صحبت از تحصیل در این کشورها به میان می‌آید، ذهن دانشجوها درگیر یک مسئله خاص می‌شود: تحصیل در کانادا بهتر است یا آمریکا؟

هر یک از کشورهای امریکا و کانادا شرایط خاصی را برای تحصیل پیش‌روی شما می‌گذارند. این کشور‌ها سعی می‌کنند با در نظرگرفتن برخی مزیت‌ها برای دانشجویان آینده تحصیلی آنها را تضمین کنند. اما کدام یک آینده تضمیمی‌تری دارد؟

برای اطلاع از پاسخ این سوال باید درباره تفاوت ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا اطلاعاتی به دست آورید و سپس درباره تحصیل در هر یک از این کشورها و شرایط آن مطلع شوید.

برای اطلاع از نحوه گرفتن ویزای تحصیلی کانادا میتوانید با مشاوران ویستا در ازتباط باشید.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا 

با اینکه فرآیند درخواست ویزای تحصیل هر دو کشور آمریکا و کانادا، شرایطی سخت و طولانی دارد، با این حال باید پذیرفت این فرآیند برای آمریکا طولانی‌تر است. به طور کلی کانادا دانشجویانی را که قصد تحصیل و کار در این کشور دارند، سریعتر ویزا می‌کند، به‌همین دلیل اغلب دانشجویان در ابتدای مسیر مهاجرت خود برای کانادا اقدام می‌کنند.

کانادا بعد از اتمام تحصیل، دانشجویان را راحتتر استخدام می‌کند، از این رو  بسیاری از افراد دریافت ویزای تحصیلی کانادا را به آمریکا ترجیح می‌دهند. 

فرآیند ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارد و تنها جزئیات مسیر آنها متفاوت است.

تحصیل در کانادا در مقابل آمریکا

مقایسه دانشگاه‌های برتر کانادا و آمریکا

کشور آمریکا و کانادا، از نظر دانشگاه رتبه‌بندی بالایی در سراسر جهان دارند و اغلب نیز بهترین دانشگاه‌های دنیا در این دو کشور قرار گرفته است. با این وجود رتبه‌بندی آنها کمی با یگدیگر تفاوت دارد. در جدول زیر می‌توانید به مقایسه کانادا و آمریکا از نظر کیفیت سطح دانشگاه‌ها بپردازید.

دانشگاه‌های آمریکا

رتبه جهانی دانشگاه‌های کانادا

رتبه جهانی

هاروارد 

1 تورنتو

16

تکنولوژی ماساچوست

2 بریتیش کلمبیا

35

استنفورد

3 مک‌گیل

51

کالیفورنیا-برکلی

4 مک‌مستر

133

کلمبیا

6 آلبرتا

135

واشینگتون

7 مونترال

151

همانطور که در جدول بالا می‌بینید، هردو کشور آمریکا و کانادا دارای بهترین دانشگاه‌های جهانی هستند، اما تعداد دانشگاه‌های برتر آمریکا با رتبه‌های بهتر بیشتر از کانادا است. اگر بخواهیم از نظر برتری دانشگاه‌های دو کشور آنها رتبه‌بندی کنیم، باید به آمریکا امتیاز بیشتری بدهیم. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که تحصیل در هاروارد یا استنفورد کار هر کسی نیست، چون نه‌تنها شرایط آنها بسیار سخت‌گیرانه است، بلکه هزینه‌های بسیار بالایی هم دارند. از طرفی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به طور دقیق نمی‌تواند سطح کیفی آنها را مشخص کند، چه‌بسا دانشگاه‌های کانادا با رتبه پایینتر کیفیت تدریس بهتری هم داشته باشند. گاهی حتی متقاضیان ویزای تحصیلی توجه‌ای به نوع دانشگاه خود ندارند، زیرا به‌طور کلی تحصیل در آمریکا و کانادا نوعی مزیت محسوب می‌شود.

بررسی شهریه‌ دانشگاه های آمریکا و کانادا

مسئله مهم دیگری که می‌تواند بر ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا تاثیر بگذارد، هزینه‌های شهریه است. میزان شهریه یک دانشگاه به رتبه‌بندی آن در جهان، سطح کیفی، امکانات و غیره‌ وابسته است. بنابراین عجیب نیست که هزینه تحصیل دانشگاه هاروارد آمریکا نسبت به دانشگاه مونترال کانادا بیشتر باشد. 

با این وجود باید بدانید که هزینه‌های تحصیل هردو کشور نسبتاً یکسان است و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. همچنین در میان دانشگاه‌های بسیار گران‌قیمت می‌توان مراکز آموزشی ارزان‌تری را نیز پیدا کرد و به تحصیل در آن پرداخت. 

از آنجا که قیمت دلار کانادا کمی پایین‌تر از آمریکا است، باید در نظر داشته باشید که مسائل دیگری از قبیل قیمت ارز نیز بر شهریه دانشگاه‌های آمریکا و کانادا تاثیر می‌گذارد. البته این موضوع به معنی هزینه بسیار پایینتر تحصیل در کانادا نیست، اما نباید آن را نادیده گرفت. 

بررسی تفاوت شهریه بعضی از دانشگاه‌های آمریکا و کانادا

نوع دانشگاه

آمریکا

کانادا

هزینه مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی

25000 تا 40000

10000تا 35000

هزینه مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی

20000 تا 50000

11000 تا 22000

هزینه مقطع کارشناسی در دانشگاه خصوصی

40000 تا 55000

30000 تا 45000

مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های خصوصی تاپ و بالارده

45000 تا 80000

هزینه مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه خصوصی 

45000 تا 75000

20000 تا 43000

در نظر داشته باشید که این هزینه‌ها مربوط به سال 2024 است و ممکن در سال‌های بعد تغییر کنند.

هرچند که هزینه‌های دانشجویی کانادا کمی کمتر از آمریکا است، اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که دانشجویان هردو کشور در زمان تحصیل امکان کار دارند و از طرفی آمریکا حقوق بیشتری به آنها می‌دهد. با این اوصاف متقاضیان در کشوری مانند آمریکا نیز می‌توانند هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را پرداخت کنند؛ زیرا امکانات رفاهی زیادی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

سطح زندگی دانشجویی در آمریکا بالاتر است یا کانادا؟

پاسخ به این سوال کمی سخت است، زیرا انتظارات و دیدگاه‌های هرفردی با شخص دیگر تفاوت دارد؛ برای مثال عده‌ای زندگی در آب‌‌وهوای زمستانی را دوست دارند، اما عده‌ای دیگر گرمای تابستان را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین نمی‌توان به طور دقیق گفت سطح کیفی زندگی دانشجویان در کدام کشور بهتر است.

موارد مختلفی چون زبان، درآمد، امکانات رفاهی، برنامه‌های مهاجرپذیری هر کشور، آب‌وهوا و … در میزان کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارد، بنابراین با توجه به توضیحات این بخش باید به بررسی این موضوع از نگاه خود بپردازید. 

هردو کشور آمریکا و کانادا مهاجرپذیری بالایی دارند و در آنها فرصت‌های تحصیلی و کاری زیادی وجود دارد. همچنین وجود ملیت‌های مختلف در آنها باعث شده، مهاجران راحت‌تر با کشور جدید ارتباط بگیرند. زبان اصلی هردو کشور نیز انگلیسی است، البته بعضی از مناطق کانادا  فرانسوی صحبت می‌کنند. با این اوصاف اگر به شهرهای فرانسه‌نشین می‌روید باید آموزش‌های لازم را از قبل دریافت کرده باشید.

آمریکا از نظر اقلیمی به ایران نزدیکتر است؛ اما اغلب شهرهای کانادا هوای سردی دارند و خورشید نیز در تعداد کمی از روزهای سال، بالا می‌آید. شرایط دانشجویان هر کشور نیز بسته به شهری که در آن مقیم هستند، تفاوت دارد. 

تحصیل در کانادا بهتر است یا آمریکا؟

شرایط بورسیه دو کشور آمریکا و کانادا چگونه است؟

خوشبختانه دانشگاه‌های هردو کشور آمریکا و کانادا بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های مالی گوناگونی برای مهاجران در نظر گرفته‌اند. البته شرایط، نحوه دریافت و حتی مبالغ کمک هزینه‌ها با یکدیگر متفاوت است؛ حتی شاید بعضی از دانشگاه‌ها هم از آن محروم باشند یا مبلغ پایینی را به دانشجو ارائه کنند؛ با این حال جای امید زیادی برای دریافت این نوع فرصت‌ها وجود دارد.

دریافت بورسیه دانشگاه‌های کانادا نسبت به آمریکا بسیار راحتتر است؛ از طرفی برخی بانک‌های خصوصی این کشور نیز برای ساده‌تر کردن شرایط مهاجران به آنها وام می‌دهند. از این رو متقاضیان مهاجرت تحصیلی می‌توانند با شرایط ساده‌تری از کمک‌های مالی کانادا بهره‌مند شوند. 

بررسی وضعیت اقامت دانشجویان بعد از اتمام تحصیل در کانادا و آمریکا

از جمله شباهت‌های ویزای تحصیلی آمریکا و کانادا، این است که بسترهای مناسبی را برای دانشجویان فارغ‌التحصیل فراهم کرده‌اند. خوشبختانه از آنجایی هم که هردو کشور اقتصاد خوبی دارند، می‌توان امیدوار بود که مهاجران تحصیلی آنها در مدت مقرر به شغلی مناسب مشغول به کار شوند و دوباره اقامت خود را تمدید نمایند.    

دانشجویانی که در کانادا تحصیل کرده‌اند، بعد از اتمام دوران تحصیل خود، می‌توانند ویزای خود را به ویزای کار تغییر دهند و در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود کار کنند. بعد از اتمام ویزای موقت کار نیز، می‌توانند ویزای دائم این کشور را دریافت نمایند. 

البته شرایط در آمریکا کمی متفاوت است؛ زیرا دانشجویان بعد از اتمام تحصیل خود تنها 60 روز فرصت دارند. آنها باید در این 60 روز شغلی مناسب برای خود پیدا کنند و به این واسطه در آمریکا ماندگار شوند. 

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیل آمریکا یا کانادا

برای دریافت ویزای تحصیل آمریکا یا کانادا باید این مدارک را داشته باشید:

  • رسید پرداخت کارمزدهای SEVIS
  • همراه‌داشتن فرم چاپ‌شده I-20
  • دو عکس رنگی جدید در نسخه فیزیکی و دیجیتالی
  • مدارکی که وضعیت مالی متقاضیان در دوران تحصیل را تایید می‌کند.
  • تمام پاسپورت‌های قدیمی
  • پاسپورتی که حداقل تا 6 ماه بیشتر از مدت زمان لازم برای اقامت، اعتبار داشته باشد. 
  • مدارک تحصیلی گوناگون شامل نمرات آزمون، گواهینامه‌های تحصیلی و …

مقایسه هزینه‌های اسکان در کانادا و آمریکا

شرایط و هزینه‌های اسکان از موضوعات مهم دیگری است که می‌تواند بر زندگی دانشجویان تاثیر بگذارد. به صورت کلی پیشنهاد می‌کنیم در دوران تحصیل، زندگی خوابگاهی داشته باشید؛ زیرا هزینه‌های اقامت در خوابگاه بسیار کمتر از سوئیت و آپارتمان است. البته عوامل دیگری چون شهر محل زندگی، نوع دانشگاه و … نیز  بر این موضوع تاثیر می‌گذارند، زیرا هزینه‌های زندگی و اجاره خوابگاه شهرهای گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد. 

آمریکا از این جهت اوضاع بهتری نسبت به کانادا دارد؛ زیرا فرصت‌های کاری در آن بیشتر است و به این صورت دانشجویان می‌توانند هزینه‌های خود ساده‌تر مدیریت کنند.

مقایسه تحصیل در کانادا و آمریکا، ترسیم آینده تحصیلی

با آگاهی از تفاوت تحصیل در کانادا و آمریکا شما می‌توانید با توجه به مطالب بیان شده و متناسب با شرایط خود برای ویزای تحصیلی هریک از این کشورها اقدام کنید. فراموش نکنید زندگی در کانادا و آمریکا در ابتدا سخت است، اما بعد از گذشت مدتی کوتاه بسیار لذت‌بخش می‌شود؛ پس این فرصت را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *