loader image
Search
معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا : راهنمای کامل 2024

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا : راهنمای کامل 2024

تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها یا کالج‌ها می‌تواند آینده کاری شما را تضمین کند. با تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌توانید اعتبار مدارک تحصیلی خود را افزایش دهید، به‌نحوی که تقریباً همه شرکت‌ها تمایل به همکاری با شما داشته باشند. برای رسیدن به این خواسته، باید به‌سراغ دانشگاه‌ها مطرح جهان بروید. بسیاری از این دانشگاه‌ها در کشور کانادا فعالیت دارند. اگر بخواهید در این دانشگاه‌ها نام‌نویسی کرده و ادامه تحصیل داشته باشید، در مرحله اول باید اقدام به معادل سازی مدارک تحصیلی کنید! چون برخی از آنها مدارک تحصیلی کشور شما را نمی‌پذیرند.

معادل سازی مدرک تحصیلی نکته مهمی است که بسیاری از دانشجویان متأسفانه آن را از قلم می‌اندازند و در زمان آغاز به کار در یک شرکت یا مؤسسه یا حتی شروع یک دوره تحصیلی جدید به مشکلات زیادی گرفتار می‌شوند. اگر شما نمی‌خواهید که در چنین موقعیتی قرار بگیرید، حتماً به فکر معادل سازی مدرک تحصیلی خود باشید.

ارزیابی مدارک تحصیلی (ECA) برای تأیید اعتبار و معادل‌سازی مدرک خارجی شما (مانند مدرک دانشگاهی، دیپلم یا گواهی) با معادل کانادایی آن استفاده می‌شود. انواع مختلفی از ECA وجود دارد. برای اهداف مهاجرتی باید یک ECA دریافت کنید. اگر نوع دیگری از ECA دارید، ممکن است بسته به نوع ECA و یا سازمان صادرکننده، بتوانید آن را مجدداً صادر کنید.

هر چند گرفتن ویزای تحصیلی کانادا مهم است، اما کار‌های مهمتری مثل معادل سازی نیز وجود دارد. ولی چطور می‌توان اقدام به معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا کرد؟ این کار در رشته‌های مختلف چگونه انجام می‌شود و به چه نکته‌هایی برای انجام آن باید توجه داشت؟

برای اطلاع از شرایط ویزای تحصیلی کانادا میتواید با مشاوران و وکلای مجرب ویستا گستر ر ارتباط باشید.

شما باید ارزیابی خود را از یک سازمان یا نهاد حرفه‌ای که توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا تعیین شده است، دریافت کنید. آن‌ها به شما گزارشی می‌دهند که نشان می‌دهد تحصیلات شما معادل چه سطحی در کانادا است. زمان پردازش و هزینه‌ها ممکن است بسته به سازمان یا نهاد حرفه‌ای متفاوت باشد.

مقایسه مقاطع تحصیلی ایران و کانادا

معادل‌سازی مدرک تحصیلی فرآیندی است که طی آن، مدرک تحصیلی شما که در کشوری غیر از کانادا دریافت شده است، توسط یک سازمان معتبر ارزیابی می‌شود تا مشخص شود که این مدرک با استانداردهای آموزشی کانادا هم‌ارز است یا خیر. این ارزیابی به شما کمک می‌کند تا بتوانید در کانادا کار کنید، تحصیل کنید یا برای اقامت دائم درخواست دهید.

مقایسه مقاطع تحصیلی ایران و کانادا

قبل از معادل سازی مدارک شما ابتدا باید درباره تفاوت مقاطع تحصیلی در کانادا و ایران بدانید:

مقطع تحصیلی ابتدایی

در کشور ایران از پایه اول تا ششم تحصیلی را پایه ابتدایی می‌دانند. در کشور کانادا این دوره از زمان پیش‌دبستانی شروع می‌شود و تا پایان کلاس ششم ادامه دارد. کشور کانادا در این مقطع تحصیلی علاوه‌بر تمرکز روی موضوعات درسی به مسائل مهم دیگری مانند توانایی‌های هنری، مهارت‌های اجتماعی و ورزش تأکید دارد؛ در صورتی که در کشور ایران به این مسأله اهمیت زیادی داده نمی‌شود.

مقطع تحصیلی متوسطه

در کشور ایران بعد از سپری‌کردن دوره تحصیلی ابتدایی دانش‌آموز وارد دوره متوسط می‌شود که شامل پایه هفتم تا دوازدهم است. کشور ایران دوره متوسط را به 2 بخش تقسیم می‌کند که شامل متوسطه اول و متوسطه دوم هستند. در متوسطه اول دانش‌آموز باید کلاس هفتم تا نهم و در متوسطه دوم باید کلاس نهم تا دوازدهم را سپری کند. این تقسیم‌بندی را در کشور کانادا نیز رعایت می‌کنند و دانش‌آموزان در این دوره تحصیلی باید متوسطه اول و دوم را طی کرده تا وارد دوره تحصیلی بعدی شوند.

مقطع تحصیلی لیسانس

در کشور ایران لیسانس را در 2 نوع کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته تقسیم می‌کنند. دانشجویانی که کارشناسی پیوسته را انتخاب کرده‌اند، باید 4 سال از عمر خود را صرف تحصیل کنند؛ در صورتی که دانشجویان کارشناسی ناپیوسته 2 سال را صرف گذراندن مقطع کاردانی و 2 سال بعدی را برای گرفتن مدرک کارشناسی صرف خواهند کرد. این اتفاق در کالج‌های کشور کانادا رخ می‌دهد؛ یعنی دانشجویان کالج‌ها باید 2 سال را صرف دوره کاردانی و 2 سال را صرف گرفتن مقطع لیسانس خود در نظر بگیرند.

مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد

دانشجویان در کشور ایران و کانادا باید 2 سال را صرف مقطع کارشناسی ارشد کنند. در کشور ایران هر دانشجو برای سپری‌کردن این دوره باید 32 واحد را پاس کند، در صورتی که در کانادا بر اساس نوع رشته تحصیلی تعداد واحد‌ها بین 31 تا 33 واحد است.

مقطع تحصیلی دکتری

اگر در کشور ایران مشغول به تحصیل باشید، این امکان را دارید که از همان رشته‌ای که قبل کارشناسی ارشد را گرفته‌اید، مدرک دکتری را نیز بگیرید. در کشور کانادا می‌توانید در رشته‌های دیگری مثل موسیقی یا حقوق اقدام به گرفتن مدرک دکتری کنید.

چه مدارکی نیاز به ارزیابی دارند؟

  • مدارک دانشگاهی: لیسانس، فوق لیسانس، دکترا
  • مدارک فنی و حرفه‌ای: دیپلم‌های فنی و حرفه‌ای، گواهی‌های مهارت
  • مدارک تحصیلی از سایر کشورها: اگر مدرک شما از کشوری غیر از کشور مبدا صادر شده است، نیز باید ارزیابی شود.

سازمان‌های مسئول معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

چندین سازمان در کانادا مسئولیت ارزیابی مدارک تحصیلی را بر عهده دارند. برخی از این سازمان‌ها عبارتند از:

  • WES (World Education Services): یکی از شناخته‌شده‌ترین سازمان‌های ارزیابی مدارک تحصیلی در جهان است.
  • ICAS (International Credential Assessment Service of Canada): این سازمان به طور تخصصی در ارزیابی مدارک تحصیلی بین‌المللی برای کانادا فعالیت می‌کند.
  • سازمان‌های ارزیابی مدارک تحصیلی در هر استان: هر استان کانادا ممکن است سازمان ارزیابی مدارک تحصیلی مخصوص به خود را داشته باشد.

پیشنهاد ویژه : مقاله نحوه ارسال مدارک تحصیلی به سازمان WES را مطالعه فرمایید.

سطح تحصیلات در کانادا چگونه است؟

سیستم آموزشی برای کودکان کانادایی با دبستان آغاز می‌شود و تا دبیرستان (یا متوسطه) ادامه می‌یابد. این سیستم شامل دوازده پایه تحصیلی است. پس از گذراندن پایه دوازدهم، فرد دیپلم دبیرستان خود را دریافت می‌کند که واجد شرایط تحصیلات دانشگاهی و فوق‌دیپلم (کالج و دانشگاه) می‌شود.

دلیل اهمیت معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا چیست؟

مهمترین دلیلی که به‌واسطه آن باید برای معادل سازی مدرک تحصیلی خود در کشور کانادا اقدام کنید، مسأله کسب‌و‌کار است. برای اینکه در بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌ها فعالیت خود را در کشور کانادا ادامه دهید، باید معادل مدارک تحصیلی خود در کشورتان را ارائه دهید تا کارفرمایان بهتر از میزان مهارت‌ها و سطح دانش شما مطلع شوند؛ آنها با معادل مدارک می‌توانند به شما اعتماد کنند و یک جایگاه کاری را در اختیارتان بگذارند.

در کشور کانادا به کیفیت آموزش اهمیت زیادی داده می‌شود؛ حالا اگر شما بخواهید برای طی‌کردن دوره‌های تکمیلی به کشور کانادا بروید، در مرحله اول باید مشخص کنید که مدارک تحصیلی که تا به امروز دریافت کرده‌اید در کانادا چقدر اعتبار دارند. در برخی موارد بعد از معادل سازی متوجه می‌شوید که حتی باید برخی دوره‌ها را پشت سر گذاشته و برخی مهارت‌ها را بیاموزید تا کمبود‌های تحصیلی شما در ایران جبران شوند. با این اتفاق وقتی که وارد دوره تحصیلی تکمیلی شدید، با دیگر دانشجویان آنجا هم‌سطح بوده و به کیفیت سیستم آموزشی کانادا لطمه‌ای وارد نخواهد شد.

نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

نحوه معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

قانون اساسی کانادا به هر استان و قلمرو اجازه می‌دهد تا برنامه‌های آموزشی خود را ارائه دهد. با این حال، علیرغم تفاوت‌های منطقه‌ای، کالج‌ها، دانشگاه‌ها و پلی‌تکنیک‌های کانادا از اصطلاحات مشابهی برای توصیف مسیرها و مدارک تحصیلی مشترک استفاده می‌کنند. طول و ترکیب این برنامه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی آینده‌دار یک تصمیم مهم است، زیرا ممکن است تأثیر مستقیمی بر واجد شرایط بودن برای اشتغال و فرصت‌های مهاجرتی در کانادا داشته باشد.

تحصیلات دانشگاهی در کانادا تحصیلات دانشگاهی در کانادا پس از پایان دوره متوسطه یا دبیرستان انجام می‌شود. مدت زمان کامل یک تحصیل استاندارد دانشگاهی (منتهی به مدرک لیسانس) سه تا پنج سال است. دانشجویان بین‌المللی باید حداقل چهار سال برای تکمیل مدرک لیسانس (کارشناسی) بودجه‌بندی کنند. با داشتن مدرک لیسانس کامل و ترکیب مناسب مهارت‌های زبانی و تجربه، دانشجویان بین‌المللی ممکن است واجد شرایط تعدادی از برنامه‌های مهاجرتی استانی و فدرال شوند. آنها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند که مدرک کارشناسی ارشد را دنبال کنند که نیازمند تکمیل مدرک لیسانس است. کانادا همچنین تعدادی گواهی‌نامه، دیپلم و درجه همراه در سطح کارشناسی ارائه می‌دهد. در حالی که این موارد دانشجویان را برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا واجد شرایط نمی‌کند، اما ممکن است برای اهداف مهاجرتی یا شغلی مفید باشد.

اگر قصد دارید که در کشور کانادا مشغول به تحصیل شود یا یک شغل را انتخاب کنید، باید با هم‌رده‌های خود در یک سطح قرار داشته باشید که به‌منظور این کار ابتدا باید معادل سازی مدارک را انجام دهید. برای این کار شما 3 راهکار مختلف پیش‌رو دارید که عبارتند از:

دریافت خدمات از مراکز ترجمه

برخی از ادارات دولتی و مراکز تحصیلی کانادا خدمات ترجمه و اعتبارسنجی مدارک را برای دانشجویان انجام می‌دهند. شما می‌توانید با ارائه مدرک تحصیلی خود به این مراکز معادل سازی را انجام دهید.

مراجعه به دفاتر تحصیلات عالی

در کشور کانادا دفاتری مشغول به کار هستند که دانشجویان خارجی می‌توانند به آنها مراجعه کرده و درخواست معادل سازی مدارکشان را ثبت کنند. این مراکز مدارک شما را تحویل می‌گیرند و طی یک پروسه اعتبارسنجی و معادل سازی نتیجه را به شما اعلام خواهند کرد.

استفاده از سیستم معادل سازی مدارک

شما می‌توانید به صورت اینترنتی نیز مدارک خود را در کشور کانادا معادل سازی کنید. در کشور کانادا مرجعی به نام مرجع معادل سازی تحصیلات عالی کانادا (CES) راه‌اندازی شده است که آن را با نام وب‌سایت CES می‌شناسند. شما برای معادل سازی مدارک خود کافیست وارد این سایت‌شده و با اجرای برخی از دستورالعمل‌ها اقدام به معادل سازی مدارک خود کرده و به راحتی به خواسته خود برسید. در این صورت حتی بدون اینکه وارد خاک کشور کانادا شوید، معادل مدرک خود را تحویل می‌گیرید.

مراحل معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

  1. انتخاب سازمان ارزیابی: شما باید سازمانی را انتخاب کنید که مورد تایید اداره مهاجرت کانادا باشد.
  2. جمع‌آوری مدارک: شما باید کلیه مدارک تحصیلی خود، از جمله ریز نمرات، گواهی فارغ‌التحصیلی، و ترجمه رسمی آن‌ها به زبان انگلیسی یا فرانسوی را به سازمان ارزیابی ارسال کنید.
  3. پرداخت هزینه: برای ارزیابی مدارک، باید هزینه مشخصی را پرداخت کنید.
  4. دریافت گزارش ارزیابی: پس از اتمام فرآیند ارزیابی، سازمان به شما گزارشی ارائه می‌دهد که در آن، سطح تحصیلی شما در کانادا و مهارت‌ها و دانش شما مشخص شده است.

هزینه و زمان معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا چقدر است؟

بر اساس نوع روشی که برای این کار انتخاب کرده‌اید، هزینه و زمان متغیر است. البته نمی‌توان از تغییرات دائمی قیمت دلار در ایران چشم‌پوشی کرد که همین مسأله هزینه‌ها را کاهش یا افزایش می‌دهد. شما باید به فرآیند تبدیل مدارک نیز توجه داشته و هر چه سریعتر این کار را انجام دهید تا خود را به شروع یک سال تحصیلی در این کشور برسانید.

زمانی که برای فرایند معادل سازی سپری می‌شود، کاملاً بر اساس روش انتخابی متغیر است:

  • در صورت استفاده از خدمات آموزشی جهانی برای این کار فرآیند تبدیل بین 35 روز تا 3 ماه کاری به طول می‌انجامد.
  • در صورت استفاده از سیستم ارزیابی صلاحیت‌های بین‌المللی این کار 23 هفته طول می‌کشد.
  • در صورت استفاده از خدمات سیستم ارزیابی مدارک بین‌المللی طی 20 روز فرآیند معادل سازی مدارک انجام خواهد شد.
  • در صورت استفاده از خدمات CES تقریباً 90 روز طول می‌کشد تا فرایند معادل سازی مدارک شما انجام شود.

برخی راهکار‌ها برای کاهش هزینه‌ها جهت معادل سازی مدارک در کشور کانادا وجود دارد که عبارتند از:

  • هزینه‌های بررسی‌های مدرک به مدرک معمولاً کمتر از بررسی‌های واحد به واحد است؛ بنابراین اگر نیازی به اپلیکیشن واحد به واحد ندارید، به‌منظور کاهش هزینه‌ها پیشنهاد ما مدرک به مدرک خواهد بود.
  • مؤسسه‌هایی که در زمینه تبدیل مدارک فعالیت می‌کنند، برای هر درخواست هزینه‌ای جداگانه می‌گیرند. شما برای اینکه هزینه‌ها را کاهش دهید، باید تمام مدارک را به‌صورت همزمان در اختیار این مراکز بگذارید؛ بنابراین آنها طی یک درخواست برای معادل سازی همه مدارک هزینه‌های کمتری از شما دریافت خواهند کرد.
  • در برخی موارد که امتیاز بالایی در سیستم اکسپرس اینتری دارید، نیازی به معادل سازی مدارک همسر نیست.

چه نهادهایی بر معادل سازی مدارک در کشور کانادا نظارت دارند؟

چندین نهاد بر سیستم تبدیل مدارک در کشور کانادا نظارت دارند که عبارتند از:

  • شورای پزشکی کانادا (MCC): اگر پزشکی خوانده‌اید، برای اینکه فرآیند تبدیل را پشت سر بگذارید، باید از شورای پزشکی کانادا یا Medical Council of Canada اقدام کنید.
  • انجمن بررسی صلاحیت داروسازی در کانادا (PEBC): کسانی که داروسازی خوانده‌اند، باید برای تبدیل به‌سراغ سازمان Pharmacy Examining Board of Canada بروند. این سازمان زیر نظر دولت کانادا فعالیت دارد.
  • انجمن بررسی صلاحیت دامپزشکی کانادا (NEB): انجمن بررسی صلاحیت دامپزشکی کانادا (National Examining Board) به‌عنوان زیر مجموعه انجمن دامپزشکی کانادا (CVMA) فعالیت می‌کند و وظیفه معادل سازی مدارک دانشجویان دامپزشکی را بر عهده دارد.
  • اتحادیه ناظران فیزیوتراپی کانادا (CAPR): اگر می‌خواهید مدرک فیزیوتراپی خود را تبدیل کنید، باید از اتحادیه ناظران فیزیوتراپی کانادا (Canadian Alliance of Physiotherapy Regulators) کمک بخواهید.

آیا می‌توانم دیپلم خود را در کانادا به مدرک دانشگاهی تبدیل کنم؟

آیا می‌توانم دیپلم تحصیلات تکمیلی کانادایی خود را برای دریافت مدرک دانشگاهی کانادا تبدیل کنم؟ بله، می‌توانید اما همه دانشگاه‌های کانادا اجازه انتقال واحدهای درسی را نمی‌دهند. کالج باید معتبر باشد و نمرات خوبی هم داشته باشید.

دیپلم‌های کالج در کانادا اغلب شامل حداقل دو سال تحصیلی تمام وقت تحصیل تخصصی پس از متوسطه هستند. مانند برنامه‌های گواهی‌نامه، برنامه‌های دیپلم عمدتاً برای پاسخگویی به نیازهای خاص مشاغل و حرفه‌های فنی یا حرفه‌ای توسعه یافته‌اند و بسته به شغل مورد نیاز ممکن است تا سه یا چهار سال طول بکشند. برنامه‌های دیپلم همچنین احتمالاً دارای یک بخش کارآموزی تعاونی یا گزینه‌های کارآموزی دیگر هستند و دیپلم‌ها را می‌توان به مدرک لیسانس ارتقا یا انتقال داد. پذیرش در یک برنامه دیپلم کالج نیازمند گذراندن برنامه متوسطه در کانادا (یا معادل آن) است.

معادل فوق دیپلم در کانادا

در کانادا، دقیقا معادلی به نام “فوق دیپلم” وجود ندارد. اما چندین مدرک تحصیلی وجود دارند که می‌توانند با توجه به شرایط و محتوای تحصیلی، معادل فوق دیپلم در نظر گرفته شوند.

مراکزی که می‌توانند معادل‌سازی مدارک تحصیلی را انجام دهند:

برای اینکه بدانید مدرک تحصیلی شما در کانادا چه معادلی دارد، باید آن را توسط یک سازمان یا نهاد حرفه‌ای که توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) تعیین شده است، ارزیابی کنید. این سازمان‌ها به شما گزارشی می‌دهند که نشان می‌دهد مدرک تحصیلی شما در کانادا معادل چه مدرکی است.

مدارکی که ممکن است معادل فوق دیپلم در نظر گرفته شوند:

  • دیپلم کالج (College Diploma): این مدرک معمولا دو سال یا بیشتر طول می‌کشد و در یک رشته تخصصی ارائه می‌شود.
  • درجه همراه (Associate Degree): این مدرک نیز معمولا دو سال طول می‌کشد و ترکیبی از دروس عمومی و تخصصی است.
  • برنامه‌های گواهی‌نامه (Certificate Programs): برخی برنامه‌های گواهی‌نامه با مدت زمان طولانی‌تر ممکن است به عنوان معادل فوق دیپلم در نظر گرفته شوند.

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا، فرآیندی ساده اما مهم

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا هر چند فرایندی ساده است، اما اهمیت زیادی دارد. در برخی مراکز تا زمانی که معادل مدرک تحصیلی خود در کشور ایران را ارائه ندهید، اجازه کار یا تحصیل به شما نمی‌دهند. این مسأله می‌تواند در روند رسیدن شما به اهدافتان اختلال زیادی به‌وجود آورد. برای اینکه درگیر چنین چالشی نشوید، حتی قبل از اینکه به کانادا بروید، از طریق سیستم‌هایی مانند CES برای معادل سازی مدارک خود اقدام کنید تا چالش‌ها را به حداقل برسانید.

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا بسیار ساده است، اما اگر با وجود توضیحات در این زمینه هنوز نیاز به راهنمایی دارید، با یک کارشناس حرفه‌ای فعال در حوزه انجام امور مهاجرت تحصیلی صحبت کنید. او با تکیه بر دانش و مهارت‌های خود به شما کمک خواهد کرد تا در سریعترین زمان کار‌های معادل سازی را انجام دهید و مهاجرتی بی‌دغدغه به کشور مقصد خود یعنی کانادا داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *