loader image
Search
مالیات ملک در اسپانیا : مالیات خرید، فروش و اجاره 2024

مالیات ملک در اسپانیا : مالیات خرید، فروش و اجاره 2024

خرید خانه در اسپانیا می تواند به دلایل مختلف، هم هیجان انگیز و هم دلهره آور باشد، به خصوص برای مهاجرانی که به خارج از کشور نقل مکان می کنند و برای اولین بار در اسپانیا ملک می خرند. این فرآیند همچنین در مقایسه با کشوری که از آنجا آمده اید، ممکن است در برخی یا بسیاری از موارد متفاوت باشد.

فراتر از قیمت ملک، به خاطر داشته باشید که باید هزینه ها و مخارج دیگری مانند مالیات بر املاک در اسپانیا و هزینه های اضافی وام مسکن را نیز در نظر بگیرید. اگر قصد خرید خانه در اسپانیا را دارید، بیایید نگاهی به مالیات ها و هزینه های سال ۲۰۲۴ بیندازیم.

خرید و فروش ملک، به خصوص زمانی که بحث مالیات مطرح می‌شود، می‌تواند پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. اگر احساس می‌کنید مالیات اشتباهی از شما دریافت شده است، یا از نظر حقوقی به نظر می‌رسد مشکلی وجود دارد، باید در اسرع وقت با یک وکیل متخصص در املاک اسپانیا مشورت کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اقامت اسپانیا از طریق تمکن مالی میتوانید با مشاورین و وکلای مجرب ویستا گستر در ارتباط باشید.

اگر صاحب ملک در اسپانیا هستید، ملزم به پرداخت دو مالیات مختلف هستید: مالیات بر درآمد اسپانیا (شامل مالیات بر سود سرمایه) و مالیات سالانه املاک. اگر در اسپانیا اقامت ندارید، اما صاحب ملک اسپانیا هستید، باید مالیات اضافی به نام مالیات بر املاک غیرمقیم را پرداخت کنید. برای پرداخت این مالیات‌ها، باید دارای شماره شناسایی خارجی (NIE) باشید.

مالیات‌ها، به همراه سایر هزینه‌های مربوط به خرید و فروش املاک در اسپانیا، باید در نظر گرفته شوند.

مالیات خرید ملک در اسپانیا

  • هنگام خرید ملک در اسپانیا، باید انتظار پرداخت ۸ تا ۱۱.۵ درصد مالیات را داشته باشید، اما این میزان برای املاک نوساز و املاک فروخته شده قبلی (دست دوم) متفاوت است.
  • برای املاک نوساز، باید ۱.۵ درصد از قیمت خرید را به عنوان مالیات تمبر و مالیات بر ارزش افزوده (VAT) که ۱۰ درصد از قیمت خرید است، پرداخت کنید.
  • برای املاک فروخته شده قبلی، تنها مالیاتی که باید در نظر داشته باشید، «مالیات انتقال» است. مبلغ مالیات انتقال بسته به قیمت ملک و نوع آن، مانند داشتن پارکینگ، متغیر است. علاوه بر این مالیات‌ها، افرادی که قصد خرید ملک در اسپانیا را دارند، باید قبل از اقدام به خرید، هزینه‌های دفتر اسناد رسمی، کارمزد بنگاه معاملات ملکی و هزینه‌های احتمالی وام را در نظر بگیرند.

پیشنهاد ویژه : اگر قصد خرید ملک در اسپانیا را دارید مقاله بهترین مکان برای خرید ملک در اسپانیا را مطالعه کنید.

مالیات خرید ملک در اسپانیا در سال 2024

مالیات فروش ملک در اسپانیا

هنگام فروش ملک در اسپانیا، باید دو مالیات را در نظر داشته باشید: مالیات بر ارزش افزوده زمین (Plusvalia) و مالیات بر سود سرمایه اسپانیا.

  • مالیات بر ارزش افزوده زمین (Plusvalia): این مالیات محلی است که باید به شهرداری محل اقامت ملک فروخته شده، پرداخت شود. میزان این مالیات بر اساس ارزش زمین و مدت زمان مالکیت شما بر ملک محاسبه می‌شود. با این حال، در صورتی که ارزش زمین در زمان فروش کمتر از زمان خرید باشد، نیازی به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده زمین نیست.

  • مالیات بر سود سرمایه: در صورتی که فردی مقیم اسپانیا نباشد، یا مقیم اسپانیا باشد اما ملک فروخته شده، اقامتگاه اصلی وی نباشد، باید بر روی هر گونه سود حاصل از فروش ملک، مالیات بر سود سرمایه پرداخت کند. میزان مالیات قابل پرداخت بر اساس مبلغ اعلام شده هنگام خرید ملک و مبلغ اعلام شده هنگام فروش آن محاسبه می‌شود. نرخ مالیات بر سود سرمایه برای افراد غیر مقیم ساکن اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا (EU/EEA) معمولاً حدود ۱۹ درصد است، در حالی که برای افراد غیر مقیم خارج از اتحادیه اروپا این نرخ حدود ۲۴ درصد است.

مالیات اجاره دادن ملک در اسپانیا

اگر قصد اجاره دادن ملک خود در اسپانیا را دارید، بر اساس درآمدی که به عنوان مالک دریافت می‌کنید (که به آن درآمد اجاره می‌گویند) مشمول مالیات خواهید شد. اجاره املاک مسکونی مشمول مالیات بر ارزش افزوده (VAT) نیست، مگر اینکه برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله هزینه‌های قابل کسر هنگام اجاره دادن ملک می‌توان به هزینه‌های شارژ ساختمان، هزینه‌های تعمیرات و هزینه‌های قبوض اشاره کرد.

مالیات اجاره در اسپانیا به طور کلی برای کسانی اعمال می‌شود که تصمیم می‌گیرند ملک خود را به دیگران اجاره دهند. نرخ مالیات بر درآمد اجاره می‌تواند بسته به میزان درآمد حاصل از اجاره برای مالک و اینکه او شهروند اتحادیه اروپا باشد یا خیر، متفاوت باشد.

مالیات بر دارایی برای افراد غیر مقیم اسپانیا

افرادی که در اسپانیا اقامت ندارند، اما صاحب ملک در اسپانیا هستند، همچنان مشمول پرداخت برخی مالیات‌ها خواهند بود.

  • مالیات بر درآمد اجاره غیرمقیم (Impuesto de la Renta de No Residentes, Declaración Ordinaria): مالکان غیر مقیم که دارای ملک در اسپانیا هستند، اما آن را اجاره نمی‌دهند، باید مالیات بر درآمد شخصی را پرداخت کنند. حتی اگر در اسپانیا هیچ درآمد مشمول مالیات دیگری نداشته باشید، همچنان ملزم به پرداخت این مالیات هستید.

  • مالیات بر ثروت اسپانیا (Patrimonio): برخی از افراد غیر مقیم همچنین باید مالیات بر ثروت اسپانیا را پرداخت کنند. این مالیات بر اساس ارزش خالص دارایی‌های آنها پس از کسر بدهی‌هایی مانند وام مسکن محاسبه می‌شود و توسط دولت‌های منطقه‌ای جمع‌آوری می‌شود. افراد غیر مقیم اسپانیا می‌توانند این دو مالیات را با استفاده از یک فرم مشابه پرداخت کنند، اما به شرطی که تنها مالک یک ملک در اسپانیا باشید و فقط برای استفاده شخصی از آن بهره ببرید.

موارد دیگری که باید در نظر داشته باشید:

  • مالیات اجاره غیرمقیم (Impuesto de la Renta de No Residentes): در صورتی که ملک خود را اجاره دهید، مشمول پرداخت مالیات بر اجاره غیرمقیم خواهید شد.
  • مالیات بر املاک و مستغلات شهری (Impuesto sobre Bienes

محاسبه مالیات بر سود سرمایه املاک در اسپانیا

مالیات بر سود سرمایه برای املاک فروخته شده در اسپانیا، به نرخ اقامت مالیاتی شما بستگی دارد:

  • غیرساکنین: مالیات بر سود سرمایه برای غیرساکنین اسپانیا با نرخ ثابت ۱۹ درصد از سود حاصل از فروش ملک محاسبه می شود.
  • ساکنین: ساکنین اسپانیا مالیات بر سود سرمایه را به صورت پلکانی پرداخت می کنند:
    • ۱۹ درصد برای اولین ۶۰۰۰ یورو سود
    • ۲۱ درصد برای مبلغ بین ۶۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ یورو سود
    • ۲۳ درصد برای سودهای بالاتر از ۵۰۰۰۰ یورو

آیا مالکان املاک در اسپانیا می توانند از مالیات بر درآمد اجاره کسر مالیات داشته باشند؟

بلی، ساکنین اسپانیا و شهروندان اتحادیه اروپا می توانند برخی هزینه ها را از درآمد اجاره ای خود در اسپانیا کسر کنند. این هزینه ها شامل موارد زیر است:

  • کارمزدهای بانکی
  • بهره وام مسکن

توجه داشته باشید که این متن ترجمه و ویرایش شده است و برای مشاوره مالیاتی دقیق، بهتر است با یک مشاور مالیاتی واجد شرایط صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *