loader image
Search
فاند تحصیلی چیست؟ چگونه از دانشگاه‌های کانادا فاند تحصیلی بگیریم؟

فاند تحصیلی چیست؟ چگونه از دانشگاه‌های کانادا فاند تحصیلی بگیریم؟

فاند تحصیلی راهی برای از بین‌بردن چالش هزینه‌های تحصیلی در کشور کانادا است. اگر ویزای تحصیلی کانادا با استادی پرمیت را دریافت کردید و آماده مهاجرت به این کشور شدید، چه خوب که به فکر دریافت فاند یا همان کمک‌هزینه تحصیلی باشید تا دغدغه‌ها بابت هزینه‌ها از بین بروند.

فاند تحصیلی یا کمک هزینه تحصیلی، نوعی کمک مالی است که به دانشجویان برای پرداخت هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اعطا می‌شود. این کمک هزینه می‌تواند شامل شهریه، هزینه‌های زندگی، کتاب و سایر هزینه‌های مرتبط با تحصیل باشد.

فاند تحصیلی بار هزینه‌ها را از روی دوش دانشجو بر می‌دارد، بنابراین او می‌تواند با تمرکز بیشتری به درس و اهداف تحصیلی خود برسد. فاند در واقع برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شود که سابقه تحصیلی یا کاری خوبی دارند و دولت کانادا آینده آنها را درخشان تصور می‌کند.

برای فاند تحصیلی داشتن برخی شرایط و مدارک الزامی است. شما باید در روند اخذ این کمک‌هزینه به برخی نکته‌ها نیز توجه داشته باشید تا مبادا درخواست کمک‌هزینه رد شود. اما آیا می‌دانید که نکته‌ها و شرایط چه هستند و چطور می‌توان برای فاند تحصیلی اقدام کرد؟  

فاند تحصیلی کانادا چیست؟

کانادا برای دانشجویان بین‌المللی ممتاز مزایایی را در نظر گرفته است که از جمله آنها می‌توان به کمک‌هزینه‌های تحصیلی اشاره کرد. بورسیه شامل کمک‌های مالی و جوایز بدون نیاز به بازپرداخت می‌شود. کانادا بورسیه را برای دانشجویانی در نظر می‌گیرد که رزومه خوبی دارند و گاهی حتی بدون درخواست این کار را انجام می‌دهد؛ البته که برای فاند‌های تحصیلی که قصد توضیح آنها را در این مطلب داریم، ارائه درخواست الزامی است.

بودجه‌ای که کانادا برای بورسیه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته، محدود است، به‌همین دلیل دانشجویان رقابت زیادی بر سر دریافت آن با یکدیگر دارند. این بورسیه‌ها برای مقاطع کارشناسی ارشد هستند، اما دانشجویان در سایر مقاطع تحصیلی نیز امکان دریافت آن را دارند.

فاند تحصیلی گونه‌ای از انواع بورسیه تحصیلی است که به دانشجویان نیازمند یا ممتاز ارائه می‌شود. این کمک‌هزینه برای دستیابی دانشجویان به یک هدف خاص در نظر گرفته شده و به آنها در این مسیر کمک می‌کند. مثلاً فرض کنید قصد تحقیقات و پژوهش در یک زمینه خاص را دارید، بنابراین دولت کانادا برای شما کمک‌هزینه فاند را در نظر می‌گیرد. 

آشنایی با انواع فاند تحصیلی در سال 2024

آشنایی با انواع فاند تحصیلی

  • فول فاند (Full Fund): این نوع فاند تمامی هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد.
  • پارشیال فاند (Partial Fund): این نوع فاند فقط بخشی از هزینه‌های تحصیل یا زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد.
  • فاند مبتنی بر شایستگی (Merit-Based Fund): این نوع فاند به دانشجویانی که از نظر تحصیلی یا پژوهشی ممتاز باشند، اعطا می‌شود.
  • فاند مبتنی بر نیاز (Need-Based Fund): این نوع فاند به دانشجویانی که از نظر مالی نیازمند باشند، اعطا می‌شود.
  • فاند دستیار آموزشی (Teaching Assistantship): این نوع فاند در ازای انجام وظایف آموزشی مانند تدریس یا تصحیح امتحانات به دانشجو اعطا می‌شود.
  • فاند دستیار پژوهشی (Research Assistantship): این نوع فاند در ازای انجام وظایف پژوهشی مانند کمک به استاد در انجام تحقیقات به دانشجو اعطا می‌شود.

Fund انواع مختلفی دارد که عبارت هستند از:

اسکالرشیپ (Scholarship)

اسکولارشیپ یا اسکالرشیپ که در انگلیسی به آن Scholarships می‌گویند، متعلق به دانشجویان ممتاز است. برای اعطای این کمک‌هزینه ابتدا رزومه تحصیلی، هنری، علمی، تحقیقاتی و ورزشی فرد بررسی و مبلغی به دانشجو اهدا می‌شود. بر خلاف وام تحصیلی نیازی به بازپرداخت اسکالرشیپ نیست.

انواع Scholarships عبارت هستند از:

  • اسکالرشیپ دانشگاهی: این بورسیه توسط دانشگاه‌ها به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود.
  • اسکالرشیپ خصوصی: این بورسیه توسط سازمان‌های خصوصی، گروه‌های مطالعاتی و … برای ارتقاء سطح علمی کشور توسط پژوهش‌ها و تحقیقات در اختیار دانشجویان بین‌المللی گذاشته می‌شود.
  • اسکالرشیپ کشوری: این بورسیه در اختیار دانشجویان ممتاز از کشور‌های جهان سوم گذاشته می‌شود.

گرنت وبرسری

گرنت وبرسری یا Grants & Bursaries در مواقعی به دانشجویان اعطا می‌شود که نیاز مالی برای انجام تحقیقات خود دارند. یکی از شرایط دریافت این فاند ارائه پروپوزال است. دانشجو در این پروپوزال باید درباره اهداف تحقیقاتی، میزان بودجه و نحوه استفاده از بودجه را مطرح کند. اکنون دانشگاه این شرایط را بررسی کرده و در صورت تأیید به او فاند تحصیلی ارائه می‌کند. این بورسیه در شرایطی دیگر به غیر از اهداف تحقیقاتی نیز شاید به دانشجو اعطا شود.

فلوشیپ

مشارکت یا فلوشیپ که در انگلیسی به آن Fellowship می‌گویند، بودجه برای دانشجویان به‌منظور تحقیقات مشترک یا کسب دانش به‌صورت متقابل است. این فاند را دولت، دانشگاه‌ها یا سازمان‌های مختلف با اهداف کمک تحصیلی یا تحقیقاتی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. معمولاً دانشجویان مقطع دکتری یا کارشناسی ارشد از این فاند استفاده می‌کنند.

دستیار پژوهشی

دستیار پژوهشی که در انگلیسی به آن Assistantship Research می‌گویند، به جهت برگزاری همایش‌ها اعطا می‌شود. این فاند را در اختیار استاد یا دانشگاه می‌گذارند تا به دانشجویان به نوعی برای شرکت در رویداد‌ها، کمک به اساتید در نوشتن مقاله‌ها، ویراستاری کتاب‌ها و … حقوق پرداخت کنند.

به‌منظور دریافت این فاند ابتدا باید با استادی که قصد کمک به او در یک پژوهش را دارید، صحبت کنید. شما با این فاند می‌توانید تجربه‌های علمی و پژوهشی زیادی به دست‌آورید.

دستیار آموزشی

دستیار آموزشی یا Teaching Assistantship به کسانی گفته می‌شود که به دانشجویان هم‌رده یا مقاطع پایینتر آموزش می‌دهد. این فرد همچنین می‌تواند در تصحیح برگه‌های امتحانی، برگزاری کلاس‌ها و … به اساتید کمک کند. یک دستیار آموزشی در برگزاری دوره‌های کمک آموزشی نیز کمک زیادی به دانشگاه می‌کند. این فرد در قبال انجام این کار‌ها فاند تحصیلی دستیار آموزشی می‌گیرد.

جایزه دانشجویی

فاند جایز دانشجویی یا Student Award به افرادی تعلق می‌گیرد که به‌دلیل معدل بالا، پیشرفت در دوران تحصیل، ثبت مقاله در ژورنال‌های مختلف یا سایر دستاورد‌های مشابه توانسته‌اند جزء دانشجو‌های ممتاز دانشگاه شناخته شوند. دانشگاه‌ها بودجه جایزه دانشجویی را بر اساس معیار‌ها و بودجه خود تنظیم می‌کنند. Student Award شامل یک جایزه با میانگین چند صد دلار می‌شود که به شما در مسیر کسب علم و دانش در دانشگاه کمک زیادی می‌کند.

شرایط دریافت فاند تحصیلی چیست؟

شرایط دریافت فاند تحصیلی چیست؟

برای دریافت فاند در مقاطع تحصیلی مختلف باید شرایط ویژه‌ای داشته باشید:

فاند تحصیلی در مقطع کارشناسی

برای اخذ این فاند باید مدرک دیپلم با معدل بالا داشته باشید. همچنین‌داشتن نمره زبان بالاتر از نمره موردنیاز دانشگاه نیز اهمیت دارد. توصیه‌نامه‌ای که اساتید دانشگاه برای شما نوشته‌اند و یک انگیزه‌نامه مناسب نیز شانس دریافت Fund را در مقطع کارشناسی افزایش می‌دهد. در دوران کارشناسی دانشجویان رقابت زیادی برای دریافت این کمک‌هزینه دارند، برای همین باید تمام شرایط را مهیا کنید.

فاند تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

برای دریافت این فاند معدل کارنامه شما باید بالاتر از 16 باشد. این کمک‌هزینه به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که نمره زبان آنها نیز بالاتر از 5.6 است.‌ داشتن یک رزومه قوی پژوهشی و توصیه نامه از طرف استاد را نیز جزء لازمه‌های دریافت فاند تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد می‌دانند. شما باید یک انگیزه‌نامه مناسب هم بنویسید که به روند بررسی شرایط و مدارک کمک زیادی می‌کند. 

فاند تحصیلی در مقطع دکتری

داشتن توصیه‌نامه از طرف استاد،‌ داشتن برنامه‌ای تحقیقی و پژوهشی، معدلی بالا در مقاطع تحصیلی قبلی، داشتن نمره زبان بالاتر از 7 و ثبت مقالات علمی و رزومه پژوهشی قوی از جمله مهمترین شرایط برای دریافت فاند تحصیلی در مقطع دکتری هستند.

مدارک لازم برای دریافت فاند تحصیلی کانادا چه هستند؟

مهمترین مدارکی که باید برای دریافت فاند تحصیلی کانادا ارائه دهید، شامل این موارد می‌شوند:

  • نوشتن رزومه اختصاصی برای استاد موردنظر
  • مدرک زبان با نمره بالا
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه
  • ریز نمرات قبلی
  • ارائه مقالات ثبت‌شده

مراحل دریافت فاند تحصیلی کانادا چیست؟

برخی از دانشگاه‌های کانادا به‌محض ثبت درخواست پذیرش، شرایط شما را برای دریافت کمک‌هرینه‌ها بررسی می‌کنند. در برخی از دانشگاه‌های دیگر نیز باید درخواست کمک‌هزینه را به‌صورت جداگانه ثبت کنید. البته در این‌روش ابتدا دانشجو باید درباره انواع بورسیه تحقیقات لازم را انجام دهد تا امکان ثبت درخواست برای بورسیه مناسب را داشته باشد. اما چطور باید این کار را انجام دهد؟ 

شروع از داخل کشور

شما می‌توانید با اداره آموزش و پرورش تماس بگیرید و درباره شرایط بورسیه تحصیلی سؤالاتی بپرسید. دانشجویانی که رزومه تحصیلی مناسب دارند، شانسشان برای دریافت کمک‌هزینه در دانشگاه‌های کشور‌های دیگر بالاست. البته متأسفانه بین کشور ایران و کانادا ارتباط خوبی وجود ندارد، برای همین ایران برای کانادا بورسیه تحصیلی در نظر نمی‌گیرد. 

تماس با دانشگاه انتخابی

از کدام دانشگاه قصد دریافت پذیرش دارید؟ شما ابتدا می‌توانید با واحد کمک‌های مالی این دانشگاه تماس بگیرید. اکنون کارشناس‌ها درباره شرایط و مدارک موردنیاز برای دریافت انواع بورسیه تحصیلی کمکتان می‌کنند.

کمک گرفتن از گوگل

گوگل یک منبع تحقیقاتی عالی برای دریافت اطلاعات درباره بورسیه‌های تحصیلی در کانادا، بنیاد‌های خصوصی، سازمان‌های غیرانتفاعی و … است. با تحقیقات در گوگل شاید بورسیه‌ای را پیدا کردید که کاملاً متناسب با شرایط و رشته تحصیلی شما باشد.

  • انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی: اولین قدم برای دریافت فاند تحصیلی، انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی مورد علاقه شما است.
  • بررسی شرایط و الزامات دریافت فاند: هر دانشگاه و رشته تحصیلی شرایط و الزامات خاص خود را برای دریافت فاند دارد.
  • آماده سازی مدارک لازم: مدارک لازم برای دریافت فاند تحصیلی معمولاً شامل رزومه تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه، مدرک زبان و ریزنمره تحصیلی است.
  • ارائه درخواست: پس از آماده سازی مدارک لازم، باید فرم درخواست فاند را تکمیل و به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید.
  • مصاحبه (در برخی موارد): برخی از دانشگاه ها برای بررسی دقیق تر صلاحیت متقاضی، مصاحبه حضوری یا تلفنی برگزار می کنند.

مراحل و مدارک لازم دریافت فاند تحصیلی

منابع برای جستجوی فاند تحصیلی:

  • وب سایت های دانشگاه های مورد نظر
  • وب سایت های موسسات و سازمان های اعطا کننده بورسیه
  • پایگاه های داده آنلاین مانند Scholarships.com و FastWeb

نکته های مهم در دریافت فاند تحصیلی

چندین نکته مهم در دریافت فاند تحصیلی وجود دارد که حتماً باید به آنها توجه کنید:

  • در دوران کارشناسی برای دریافت فاند محدودیت‌های زیادی پیش‌رو دارید. شانس افرادی که در این دوره در کالج تحصیل کرده‌اند، برای دریافت کمک‌هزینه بیشتر است.
  • ابتدا بورسیه موردنظر خود را در یک دانشگاه پیدا کرده و سپس از اساتید همان دانشگاه بخواهید که برای شما توصیه‌نامه بنویسد. 
  • بعد از اینکه در دانشگاه موردنظر 2 ترم تحصیل داشتید، امکان درخواست بورسیه تحقیقاتی از شرکت‌های خصوصی یا دانشگاه خود را دارید. بورسیه فقط مربوط به دوران قبل از دانشگاه نیست و حین تحصیل چنانچه عملکرد مناسبی از خود نشان داده باشید، شانس دریافت کمک‌هزینه را دارید.
  • فول‌فاند با سایر فاند‌ها متفاوت است. فاند‌ها فقط بخشی از هزینه‌های تحصیلی شما را پوشش می‌دهند، در صورتی که فول‌فاند تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. شرایط دریافت فول‌فاند سخت بوده و برای همین دانشجویان کمی شانس دریافت آن را دارند. 
  • قبل از دریافت فاند تحصیلی توصیه می‌کنیم که ارتباطی پویا با یکی از اساتید خود به‌عنوان استاد راهنما داشته باشید.
  • یک رزومه تحصیلی مناسب برای خود دست و پا کنید که مطمئن هستید از طریق آن فاند تحصیلی به شما تعلق می‌گیرد.
  • یک انگیزه‌نامه مناسب به دور از اغراق و با نگارش مناسب را تهیه کرده و به دانشگاه دهید.

مهمترین دلایل برای موفق نشدن در دریافت فاند تحصیلی

چه دلایلی منجر به موفق‌نشدن در دریافت فاند تحصیلی می‌شود؟

گپ تحصیلی

گپ تحصیلی از جمله مهمترین عوامل برای موفق‌نشدن در دریافت فاند تحصیلی است. اگر زمان زیادی از دریافت آخرین مدرک تحصیلی بدون هیچ دلیلی می‌گذرد، دانشگاه بورسیه‌ای برایتان در نظر نمی‌گیرند. گپ تحصیلی برای دانشجو‌های مقطع دکتری اهمیت زیادی ندارد، هر چند کارشناس‌ها توصیه می‌کنند که حتی این افراد گپ تحصیلی را با سوابق کاری گذرانده باشند.

نمره زبان انگلیسی

نمره زبان انگلیسی آیلتس برای دانشگاه‌های خارج از کشور به خصوص کانادا اهمیت زیادی دارد. شما با نمره خوب شانس بیشتری در همه زمینه‌ها دارید. اگر نمره آیلتس شما کمتر از 7 است، متأسفانه شانس کمتری برای دریافت فاند تحصیلی خواهید داشت.

معدل در دوره های قبلی

در مقاطع قبلی چه معدلی دریافت کرده‌اید؟ دانشجویانی که قصد دریافت فاند را از دانشگاه موردنظر خود دارند، باید معدل حداقل 17 داشته باشند. افرادی با معدل پایینتر شانس کمتری برای دریافت کمک‌هزینه خواهند داشت. 

تمکن مالی

اینکه تمکن مالی داشته باشید و آن را اثبات کنید، به دریافت بورسیه تحصیلی کمک زیادی می‌کند. دانشجویانی که عدم امکان اثبات تمکن مالی داشته باشند، متأسفانه ریجکت می‌شوند.

دریافت توصیه نامه از استاد مرتبط

از استادی توصیه‌نامه بگیرید که رشته شما با زمینه مطالعاتی ایشان همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت درخواست فاند تحصیلی شما ریجکت می‌شود.

چه دانشگاه هایی در کانادا فاند تحصیلی می دهند؟

دانشگاه‌های معتبر کانادایی که به دانشجویان فاند تحصیلی به‌خصوص فول‌فاند می‌دهند، عبارت هستند از:

دانشگاه کویین

دانشگاه کویین در کینگستون واقع است که به‌دلیل ارائه بورسیه‌های تحصیلی زیاد بین دانشجویان محبوبیت دارد. البته این دانشگاه برخی از فاند‌ها را صرفاً برای دانشجویان بین‌المللی هندی، امریکایی و پاکستانی در نظر می‌گیرد. اگر در دوره کارشناسی ارشد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستید، شانس شما برای دریافت فول فاند بیشتر می‌شود.

دانشگاه آلبرتا

یکی دیگر از معتبرترین دانشگاه‌های کانادایی آلبرتا است که 500 نوع بورسیه مختلف را برای دانشجویان در نظر گرفته که از بین آنها قطعاً می‌توانید بورسیه‌ای متناسب با شرایط خود بیابید. شما امکان دریافت فاند تحصیلی در این دانشگاه را برای دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارید. برخی از دانشجویان با شرایط خاص می‌توانند از دانشگاه آلبرتا فول‌فاند بگیرند.

دانشگاه ساسکچوان

دانشگاه ساسکچوان به‌عنوان سیزدهمین دانشگاه مطرح و معتبر در کشور کانادا شناخته می‌شود که امکان اخذ اسکالرشیپ را برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد کرده است.

دانشگاه کارلتون

برای اینکه از دانشگاه کارلتون بورسیه بگیرید، نیازی به ثبت درخواست ندارید. این دانشگاه در زمان بررسی درخواست‌ها برای پذیرش شرایط متقاضی‌ها را برای دریافت فاند بررسی می‌کند.

دانشگاه کنکوردیا

همه دانشجویان می‌توانند برای بورسیه تحصیلی در دانشگاه کنکوردیا درخواست دهند. این دانشگاه در شهر مونترال قرار دارد.

دانشگاه مک گیل

اگر در دوره کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه مک‌گیل مشغول به تحصیل باشید، این دانشگاه کمک‌هزینه‌های تحصیلی مختلفی را برایتان در نظر می‌گیرد. دانشگاه مک گیل در استان کبک کانادا واقع شده است.

فاند تحصیلی، کمک بزرگ برای دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل

فاند تحصیلی کمکی بزرگ به دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل است. با کمک‌هزینه‌های تحصیلی دانشگاه‌های کانادا می‌توانید به اهداف علمی و تحقیقاتی خود جامه عمل بپوشانید و رشد زیادی داشته باشید. چنانچه فاند تحصیلی بگیرید، آینده تحصیلی‌تان درخشانتر می‌شود، چون می‌توانید تمرکز خود را فقط روی دانش‌اندوزی بگذارید و به مراتب بالاتری برسید. در این زمینه پیشنهاد می‌دهیم که حتماً از یک کارشناس امور مهاجرتی و تحصیلی کمک بگیرید.

کارشناس‌های امور مهاجرتی یا تحصیلی ابتدا شرایط شما را بررسی می‌کنند، سپس بر اساس شرایط، بورسیه تحصیلی مناسب در دانشگاه‌های کانادا را معرفی خواهند کرد. اکنون شما می‌توانید با تهیه مدارک و ایجاد شرایط مناسب برای ثبت‌نام در دانشگاه موردنظر و ثبت درخواست بورسیه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *