loader image
Search
راحت ترین کشور برای ویزای شینگن در سال 2024

راحت ترین کشور برای ویزای شینگن در سال 2024

روند درخواست ویزای شنگن اروپا معمولاَ خسته کننده، استرس زا و زمان‌بر است. در واقع، قبولی درخواست ویزا اغلب به ملیت شما و کشوری که قصد سفر به آن را دارید بستگی دارد و نرخ قبولی می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به همین منظور، برای صرفه جویی در وقت و انرژی شما (و البته جستجوهای بی پایان و خسته کننده در گوگل برای آمار و ارقام)، در این مقاله فهرستی از کشورهای حوزه شنگن بر اساس میزان صدور ویزا در سال ۲۰۲۳ (از بالاترین تا پایین ترین) به همراه برخی اطلاعات کاربردی کلی و معرفی راحت ترین کشور برای ویزای شینگن و راحت ترین کشور برای ویزای شینگن برای ایرانیان گردآوری شده است.

هدف ما این است که روند درخواست ویزای شنگن شما را از یک قمار صرف به تجربه‌ای با احتمال موفقیت بالا تبدیل کنیم و بدین وسیله، شما را یک قدم به سفر به اروپا نزدیک‌تر کنیم. بطور کلی باید بدانید که دریافت ویزای شنگن از ایسلند، سوئیس، لتونی و ایتالیا نسبت به سایر کشور ها آسان‌تر بوده و گرفتن ویزای شنگن از کشور های آلمان و فرانسه و هلند برای ایرانیان دارای شرایط سخت تری میباشد.

در این متن به موارد زیر پرداخته خواهد شد:

  • آیا به ویزای شنگن نیاز دارم؟
  • کشورهایی با پایین‌ترین/بالاترین نرخ رد شدن ویزای شنگن
  • آسان‌ترین (و سخت‌ترین) کشورها برای درخواست ویزای شنگن بر اساس ملیت شما
  • اطلاعات مفید و کاربردی بیشتر در مورد دریافت ویزای شنگن
  • شرکت AXA چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟
  • نحوه درخواست ویزای شنگن برای هر یک از کشورهای شنگن (به ترتیب حروف الفبا)

آیا به ویزای شنگن نیاز دارم؟

اول از همه، باید مطمئن شوید که آیا اصلاً به ویزای شنگن نیاز دارید یا خیر. اگر قصد سفر به یکی (یا چند) کشور منطقه شنگن را دارید – به ویژه اگر این متن را می‌خوانید – احتمالاً به ویزا نیاز خواهید داشت.  اما در اینجا نحوه‌ی اطمینان از آن را توضیح می‌دهیم.

راحت ترین کشور ها برای اخذ ویزای شینگن

برای اطلاع از شرایط گرفتن ویزای شنگن اروپا میتوانید با مشاورین و وکلای مجرب مجموعه ویستا گستر در ارتباط باشید.

کدام مسافران برای اقامت کمتر از ۹۰ روز به ویزای شنگن نیاز ندارند؟

به ویزای شنگن نیاز ندارید اگر:

  • شهروند یکی از کشورهای منطقه شنگن یا یکی (یا چند) کشور عضو اتحادیه اروپا (۲۷ کشور) باشید.
  • قبلاً از سوی یکی از کشورهای عضو منطقه شنگن ویزا دریافت کرده باشید (به شرطی که کل مدت اقامت شما در منطقه شنگن از ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روز تجاوز نکند).
  • تبعه کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا و مناطقی باشید که توافقنامه معافیت از ویزا با اتحادیه اروپا امضا کرده‌اند. این کشورها شامل استرالیا، برزیل، کانادا، هنگ کنگ، ژاپن، ماکائو، مکزیک، تایوان، انگلستان، ایالات متحده و تقریباً ۵۰ کشور دیگر می‌شوند.

اگر گذرنامه‌ی یکی (یا چند) از کشورهای فوق را دارید، می‌توانید برای اقامت‌های کوتاه‌مدت (بازهم، برای ۹۰ روز در شش ماه) بدون ویزا به منطقه شنگن سفر کنید. در این صورت، تنها چیزی که نیاز دارید ارائه بلیط/برنامه سفر و گذرنامه‌ی بیومتریک (حداکثر ۱۰ سال قبل صادر شده و حداقل ۹۰ روز پس از تاریخ خروج برنامه‌ریزی‌شده‌ی شما از منطقه شنگن اعتبار داشته باشد) است.

توجه مهم: با این حال، اتحادیه اروپا قصد دارد از “اواسط سال ۲۰۲۵” سیستم جدیدی از الزامات را برای تعداد بی‌شماری از مسافرانی که بدون ویزا قصد ورود به مرزهای خود را دارند، معرفی کند. شرکت AXA همه‌ی اطلاعاتی را که درباره‌ی این سیستم (که با نام ETIAS شناخته می‌شود) نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

کدام مسافران ملزم به درخواست ویزای شنگن هستند؟

اگر شهروند کشوری هستید که توافقنامه معافیت از ویزا با اتحادیه اروپا ندارد، برای ورود به منطقه شنگن به ویزای شنگن نیاز خواهید داشت.

این شامل تقریباً صد کشور در سراسر جهان می‌شود – به عنوان مثال، تمام کشورهای آفریقا، بخش اعظم آسیا و خاورمیانه، چین، هند، روسیه و غیره.

خوشبختانه، اگر به ویزای شنگن نیاز دارید، ما تمام اطلاعات لازم در مورد مدارک مورد نیاز و نحوه‌ی درخواست را در اختیار شما قرار می‌دهیم. همچنین پس از درخواست، نحوه‌ی پیگیری درخواست ویزای شنگن را نیز توضیح خواهیم داد.

نکته‌ی حرفه‌ای ۱: اتحادیه اروپا همچنین تغییرات کلیدی برای مسافران از سال ۲۰۲۴ در نظر دارد و شرکت AXA همه‌ی اطلاعات لازم در این مورد را نیز به شما ارائه می‌دهد.

نکته‌ی حرفه‌ای ۲: لیست کامل کشورهای معاف از ویزا و کشورهایی که نیاز به ویزا دارند را می‌توانید از طریق کمیسیون اروپا مشاهده کنید.

نکته‌ی حرفه‌ای ۳: و اگر دریافت ویزا برای شما دردسر زیادی به نظر می‌رسد (و در انتخاب مقصد انعطاف‌پذیر هستید)، AXA همچنین می‌تواند به شما بگوید به کدام کشورهای اروپایی بدون نیاز به ویزای شنگن سفر کنید.

کشورهایی با بالاترین/پایین ترین نرخ رد شدن ویزای شنگن

حالا به سراغ نکات مهم می‌رویم. اینکه کدام کشورهای عضو شنگن و اتحادیه اروپا بیشترین تقاضا را دارند، اتباع کدام کشورها در سال‌های اخیر بیشترین درخواست ویزای شنگن را ارائه کرده‌اند و ویزا دریافت نموده‌اند و در نهایت، بهترین شانس شما برای دریافت ویزا در کدام کشور است.

بنابراین، یک بار دیگر، ما پیش قدم شدیم و آمار ویزای شنگن سال ۲۰۲۳ را به طور گسترده در اینترنت جستجو کردیم. سپس آن‌ها را با سال‌های گذشته مقایسه کردیم و با کمک کمیسیون اروپا به نتایج زیر رسیدیم.

نگاهی اجمالی به آمار ویزای شنگن اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳

ابتدا نگاهی به اعداد کلی بیندازیم. در سال ۲۰۲۳، موارد زیر رخ داد:

  • در مجموع ۱۰،۳۲۷،۵۷۲ درخواست ویزای شنگن ثبت شد (تقریباً ۲.۵ میلیون بیشتر از سال قبل)
  • حدود ۸.۵ میلیون درخواست ویزا توسط کنسولگری‌های شنگن صادر شد (به اضافه ۸۵،۲۰۰ ویزای صادر شده در مرزها)
  • ۱.۶ میلیون درخواست رد شد (تقریباً ۱۶ درصد)
  • ۴.۶ میلیون ویزا برای ورودهای متعدد (۵۴.۲ درصد) صادر شد، یعنی ویزای MEV
  • و ۱۰۲،۷۸۵ ویزا فقط با اعتبار ارضی محدود (یعنی ویزای LTV*) صادر شد.

*توجه: ویزای کوتاه مدت با اعتبار ارضی محدود (“LTV”) برای کل منطقه شنگن معتبر نیست و فقط به دارنده اجازه می‌دهد در کشور یا کشورهای عضو که ویزا برای آن‌ها معتبر است، اقامت داشته باشد.

به طور کلی، درخواست‌های ویزای شنگن تا سال ۲۰۲۲ کاهش یافته بود. یعنی ۷.۵ میلیون درخواست ویزای شنگن ثبت شده در سال ۲۰۲۲ کمتر از نصف میانگین درخواست‌ها در سال‌های قبل از کرونا بود (برای مثال، در سال ۲۰۱۹، تعداد ویزاهای شنگن درخواست شده توسط اتباع کشورهای ثالث تقریباً ۱۷ میلیون بود).

با این حال، به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۳، یک میلیون متقاضی جدید به دنبال سفر به منطقه شنگن بودند. و بدیهی است، هر چه تعداد درخواست‌ها بیشتر باشد، تعداد رد شدن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

اما باز هم، این فقط بر اساس تعداد است، نه درصد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۱، ۱۳.۴ درصد از کل ویزای شنگن در سراسر جهان رد شد. در سال ۲۰۲۲، این رقم به ۱۷.۹ درصد افزایش یافت. و سپس در سال ۲۰۲۳، دوباره به ۱۶ درصد کاهش یافت. به عبارت دیگر، امید وجود دارد!

در همین حال، با وجود افزایش تعداد کل درخواست‌های ویزا، ویزای ورودهای متعدد کمتری در منطقه شنگن صادر شد (یعنی ۵۴ درصد در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با ۵۸ درصد سال قبل).

مهم: ارقام فوق منحصراً به ویزای شنگن نوع C (ویزای “کوتاه مدت” یا “گردشگری”) اشاره دارد. آمار کمیسیون اروپا که در بالا ذکر شد، ویزای ملی را در نظر نمی‌گیرد.

نکته‌ی حرفه‌ای: در صورت نیاز، AXA می‌تواند شما را با انواع مختلف ویزای شنگن آشنا کند. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب نوع دیگری از ویزا لزوماً شانس دریافت آن را افزایش نمی‌دهد.

بهترین و راحت ترین کشور برای ویزای شینگن

کشورهایی با پایین‌ترین نرخ رد شدن ویزای شنگن در ۲۰۲۳

در همین حال، کمیسیون اروپا دریافت که آسان‌ترین کشور برای دریافت ویزای شنگن در سال ۲۰۲۳، ایسلند بود. ایسلند با میانگین تنها ۲.۲ درصد رد شدن درخواست (و مشابه اکثر سال‌های اخیر)، همچنان پایین‌ترین نرخ رد شدن را در سال ۲۰۲۳ داشت.

پس از ایسلند، سوئیس (با ۱۰.۷ درصد رد شدن)، لتونی (۱۱.۷ درصد)، ایتالیا (۱۲ درصد) و لوکزامبورگ (۱۲.۷ درصد) قرار گرفتند. با افزایش نرخ رد شدن، تنها لیتوانی و اسلواکی دو کشوری بودند که نرخ رد شدن‌شان زیر ۱۳ درصد باقی ماند.

در همین حال، آلمان و اتریش هر کدام ۱۴.۳ درصد از متقاضیان را رد کردند، در حالی که یونان و لهستان به ترتیب ۱۴.۷ درصد و ۱۴.۸ درصد را رد کردند.

بنابراین، از نظر تئوری، این ۱۱ کشور آسان‌ترین کشورها برای درخواست ویزا در سال ۲۰۲۳ بودند.

خلاصه

تا اینجا با اعداد و ارقام زیادی سروکار داشتیم. اگر به دنبال اعداد بیشتری هستید، می‌توانید به وبسایت رسمی کمیسیون اروپا که در بالا ذکر شد مراجعه کنید و فایل‌های جداول آمار سالانه را از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۲ دانلود کنید. در عین حال، در اینجا خلاصه‌ای ساده آورده شده است:

  • ایسلند بهترین گزینه برای تأیید ویزای شنگن شماست، در حالی که برای مالت به بیشترین شانس (که به نظر ما ممکن است ارتباطی با آب و هوا داشته باشد) نیاز خواهید داشت.
  • اگر به سوییس، ایتالیا و/یا لوکزامبورگ می‌روید، شانس شما نسبت به میانگین بالاتر است. لتونی، لیتوانی و اسلواکی نیز در سال ۲۰۲۳ نسبتاً پذیرنده بودند.
  • در همین حال، اسکاندیناوی – به همراه مقاصد گردشگری محبوب مانند فرانسه، آلمان، پرتغال، یونان و اسپانیا – همچنان برای دریافت ویزای شنگن در سال ۲۰۲۳ دشوارترین کشورها هستند. استونی و بلژیک (بعد از مالت) کمترین تعداد ویزا را صادر کردند.

توجه: همچنین AXA مشاهده کرده است که میانگین نرخ رد شدن در اکثر این کشورها در سال‌های اخیر افزایش یافته است، با این حال، در برخی کشورها بسیار بیشتر از سایرین. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ (پیش از کرونا و قبل از بی‌ثباتی فزاینده‌ی وضعیت سیاسی در اروپای شرقی)، لتونی، لیتوانی و فنلاند مانند ایسلند، همچنان میانگین نرخ رد شدن بین ۱ تا ۲ درصد داشتند.

با این حال، در سال ۲۰۲۳، لتونی و لیتوانی هر دو به طور متوسط حدود ۱۲ درصد داشتند که به ترتیب ۲.۲ درصد و ۵ درصد بیشتر از سال قبل است. در حالی که نرخ رد شدن ویزای شنگن فنلاند از سال ۲۰۲۲ تقریباً دو برابر شده است – از ۹.۷ درصد به ۱۸.۵ درصد.

نکته‌ی مهم: به خاطر داشته باشید که در حالی که ویزای کوتاه مدت شنگن به شما امکان سفر به همه کشورهای شنگن (برای حداکثر ۹۰ روز در یک دوره ۱۸۰ روزه) را می‌دهد، باید بیشتر سفر خود را در کشوری که برای آن درخواست داده‌اید، بگذرانید. و برعکس – یعنی برای کشوری که قصد دارید بیشتر وقت خود را در آنجا بگذرانید، درخواست دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله دلایل ریجکت ویزای شینگن را مطالعه کنید.

آسان‌ترین / سخت‌ترین کشورها برای درخواست ویزای شنگن

حالا که فهمیدید کدام کشورها احتمالاً شما را راه می‌دهند، در اینجا یک نمای کلی از کشورهایی که برای افزایش شانس خود باید در آن‌ها (یا از طریق آن‌ها) درخواست دهید، آورده شده است. البته، به شرط اینکه این گزینه را داشته باشید.

در کدام کشورها بیشترین درخواست ویزای شنگن ثبت شد؟

۱۰ کشور برتر غیر عضو شنگن که بیشترین ویزای شنگن را در سال ۲۰۲۳ صادر کردند (یعنی از طریق کنسولگری‌های اتحادیه اروپا و/یا کشورهای مرتبط با شنگن) عبارت بودند از:

  • روسیه (۴،۱۳۳،۱۰۰ درخواست ویزا)
  • چین (۲،۹۷۱،۰۳۲ درخواست ویزا)
  • هند (۱،۱۴۱،۷۰۵ درخواست ویزا)
  • ترکیه (۹۰۶،۸۶۲ درخواست ویزا)
  • مراکش (۷۰۵،۲۹۳ درخواست ویزا)
  • الجزایر (۶۶۸،۳۸۶ درخواست ویزا)
  • بلاروس (۶۴۵،۷۲۲ درخواست ویزا)
  • عربستان سعودی (۳۳۷،۶۰۷ درخواست ویزا)
  • تایلند (۱۸۷،۱۹۶ درخواست ویزا)
  • بریتانیا (۲۷۷،۷۴۳ درخواست ویزا)

کدام کشورها بیشترین رد شدن ویزا را داشته‌اند؟

در همین حال، دارندگان ۱۰ پاسپورت زیر در سال ۲۰۲۳ کمترین شانس را داشتند:

  • گینه (۵۱.۱ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • نیجریه (۴۸.۵ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • سنگال (۴۴.۵ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • الجزایر (۴۳.۰ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • غنا (۴۲.۵ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • کومور (۴۲.۰ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • عراق (۳۸.۶ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • بوروندی (۳۷.۳ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • سودان (۳۷.۲ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • بنگلادش (۳۶.۹ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)

کدام کشورها کمترین نرخ رد شدن برای ویزای شنگن را دارند؟

و در نهایت، در اینجا ۱۰ دارنده‌ی پاسپورت برتر که به نظر می‌رسد بیشترین تأییدی را دریافت کرده‌اند، آورده شده است:

  • لیبریا (۰ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • السالوادور (۰ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • هندوراس (۰ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • نیکاراگوئه (۰ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • بلاروس (۰.۳ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • گواتمالا (۰.۶ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • وانواتو (۱.۱ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • روسیه (۱.۵ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • بوتسوانا (۲.۳ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)
  • اندونزی (۲.۴ درصد از درخواست‌های ویزا رد شد)

بنابراین، این یک نمای کلی از آنچه در هنگام درخواست ویزای شنگن بر اساس کشور مبدأ و کشور مقصد خود انتظار می‌رود، است.

راحت ترین کشور برای ویزای شینگن برای ایرانیان

در حال حاضر، تعیین دقیق آسان‌ترین کشور برای دریافت ویزای شنگن برای ایرانیان در سال ۲۰۲۴ دشوار است. نرخ رد شدن ویزا می تواند به عوامل مختلفی از جمله تاریخ درخواست، هدف از سفر، سابقه سفر قبلی و شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی کشور مبدا و مقصد بستگی داشته باشد. با این حال، با توجه به اطلاعات موجود، می توان گفت که برخی از کشورها ممکن است برای ایرانیان شانس بیشتری برای دریافت ویزای شنگن داشته باشند.

این کشورها عبارتند از:

  • ایتالیا: ایتالیا به طور کلی نرخ رد شدن ویزای شنگن نسبتاً پایینی برای اتباع ایرانی دارد. در سال ۲۰۲۳، نرخ رد شدن ویزای شنگن برای ایرانیان در ایتالیا حدود ۱۳.۸ درصد بود.
  • اسپانیا: اسپانیا نیز نرخ رد شدن ویزای شنگن نسبتاً پایینی برای ایرانیان دارد. در سال ۲۰۲۳، نرخ رد شدن ویزای شنگن برای ایرانیان در اسپانیا حدود ۱۴.۳ درصد بود.
  • یونان: یونان نیز می تواند گزینه ای برای ایرانیان باشد. در سال ۲۰۲۳، نرخ رد شدن ویزای شنگن برای ایرانیان در یونان حدود ۱۵.۷ درصد بود.
  • هلند: هلند نیز می تواند گزینه ای باشد، با این حال، توجه به این نکته مهم است که فرآیند درخواست ویزای شنگن در هلند می تواند پیچیده تر از برخی دیگر از کشورهای شنگن باشد. در سال ۲۰۲۳، نرخ رد شدن ویزای شنگن برای ایرانیان در هلند حدود ۱۶.۱ درصد بود.

علاوه بر این، برخی از کشورها ممکن است برنامه های ویزای خاصی برای ایرانیان داشته باشند که می تواند روند درخواست را آسان تر کند. برای مثال، اتریش برنامه ویزای دانشجویی خاصی برای ایرانیان دارد که می تواند شانس دریافت ویزا را برای دانشجویان ایرانی افزایش دهد.

در نهایت، بهترین راه برای تعیین آسان ترین کشور برای دریافت ویزای شنگن برای شما، تماس با سفارت یا کنسولگری کشور مورد نظر خود و پرس و جو در مورد الزامات خاص ویزا و نرخ رد شدن فعلی برای اتباع ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *